Kulturrådets årsredovisning 2016 1
Kulturrådets årsredovisning 2016 även inom bild-
och formkonstområdet. Det sker bland annat genom att myndighetens personal och ledamöter i referensgrupperna besöker framföranden och utställningar. Ytterligare en kvalitetsaspekt är att bidragen kontinuerligt ska anpassas till nya behov som uppkommer, och Kulturrådet lägger stor vikt vid kontakter och dialog med regionala och kommunala företrädare samt kulturlivets företrädare för att göra stöden träffsäkra och anpassade till de olika områdena. Vi genomför även riktade informationsinsatser för att öka kunskapen om bidragen, eftersom vi bedömer att ökad kunskap om de statliga stöden bidrar till goda förutsättningar för såväl konstnärlig utveckling som ett ökat utbud. Vi kan konstatera att flera faktorer som bidrar till en hög kvalitet i verksamheten är svåra att mäta. Vi har dock valt ut vissa kvalitativa aspekter som kan kvantifieras och följas upp över tid med hjälp av ärendehanteringssystemet. Kvalitativa aspekter på resultatet framgår även löpande i kommentarerna i resultatredovisningen. Kulturrådet bedömer sammantaget att bidragsprocessen fungerar väl, och vi utvecklar den kontinuerligt i syfte att effektivisera verksamheten ytterligare. Digitala tjänster ökar kvalitet, servicegrad och effektivitet Kulturrådet använder digitala tjänster för att hålla en hög kvalitet och effektivitet i bidrags handläggningen samt en hög servicenivå gentemot de bidragssökande. Genom digital hantering förenklas även möjligheterna till sammanställningar och därmed en mer effektiv uppföljning av Kulturrådets bidragsgivning. Slutbetänkandet från E-delegationen (SOU 2015:66) konstaterar att digitala tjänster bidrar till en ökad säkerhet och kvalitet i ärendehanteringen jämfört med motsvarande manuell hantering och skapar bättre förutsättningar för likabehandling eftersom att ärenden innehåller samma grundläggande information. Vårt mål är att 99 procent av ansökningar och redovisningar ska lämnas via e-blanketter. När det gäller ansökningar är målet nästan nått och när det gäller redovisningar har andelen ökat markant jämfört med tidigare år. Tabell 1. Andel ansökningar och redovisningar som lämnats i elektronisk form, procent 2016 Andel (%) elektroniska ansökningar Andel (%) elektroniska redovisningar 95 91 2015 95 74 2014 94 59 Jämn könsfördelning för 12 av 17 bidrag För Kulturrådet är en jämn könsfördelning mellan kvinnor och män ett kvalitetsmått. Ett mål i vår jämställdhetsstrategi är att könsfördelningen mellan män och kvinnor totalt sett ska vara jämn inom de stöd vi beviljar. Operativt innebär det att minst 40 procent av medlen ska komma ett underrepresenterat kön till del. Med hjälp av ärendehanteringssystemet kunde totalt 17 bidragsformer följas upp i detta avseende. Under 2016 uppnåddes målet för 12 av de 17 studerade bidragsformerna. Mer detaljerad information om könsfördelningen i bidragsgivningen finns i avsnitt 3.7.1 Jämställdhet. Tabell 2. Jämn könsfördelning vid beviljade bidrag 2016 Antal bidragsformer där underrepresenterat kön utgör minst 40 procent 12 av 17 2015 11 av 16 2014 12 av 16 Målen för medel till barn och unga uppfylls Kulturrådet har som mål att minst 30 procent av de direkt beviljade medlen till publik verksamhet ska gå till verksamhet som riktar sig till barn och unga. Målet uppnåddes med god marginal 2016. Se vidare under avsnitt 3.6.1 Barn- och ungdomskultur. 7 (64)