Kulturrådets årsredovisning 2016 1
Kulturrådets årsredovisning 2016 Vi bedömer att d
e beslut som fattades 2016 starkt bidrar till att tillgängliggöra professionell scenkonst över hela landet. Detta gäller särskilt scenkonst för barn och unga, vilket är i linje med de kulturpolitiska målen. Under året har Kulturrådet medverkat vid öppna möten och informerat om bidragsgivningen för att på så sätt nå ut till nya aktörer. Vi har även genomfört en utbildningsdag för att stärka kompetensen hos ledamöterna i de båda referensgrupperna på scenkonstområdet. Denna dag ägnades åt en fördjupning i jämställdhetsfrågor samt diskussion om konstnärlig utveckling av performance. För att främja scenkonsten internationellt har Kulturrådet bland annat samordnat svenska aktörers deltagande vid tre internationella mässor. – Under APAP (Association of Performing Arts Presenters) presenterades svenska konstnärskap i samverkan med Sveriges ambassad i Washington och det svenska generalkonsulatet i New York. Detta har lett till internationella samarbeten för vissa av deltagarna. – Vid PAMS (Performing Arts Market in Seoul) deltog Kulturrådet i en nordisk monter och förberedde ett nordiskt utbyte med Sydkorea med fokus på scenkonst för barn och unga. Ett första möte mellan aktörer från de olika länderna genomfördes under IceHot i Köpenhamn den 30 november. – På Cinars i Montreal samordnade Kulturrådet den svenska närvaron i en nordisk monter. Flera av de svenska deltagarna kunde vara på plats genom att de beviljats stöd för kulturexport, se avsnitt 3.8.1 Internationellt utbyte och samarbete. 3.3.2. Det fria musiklivet Under 2015 genomförde Kulturrådet flera förändringar av bidragen inom musikområdet för att göra dem mer tydliga, relevanta och träffsäkra, och efter att ha följt förändringarna 2016 bedömer vi initialt att de har lett till en större tydlighet i bidragsgivningen samt att de bättre möter dels musiklivets behov av större flexibilitet, dels de kulturpolitiska målen om mångfald och förnyelse. Kulturrådet och Konstnärsnämnden föreslog i en kartläggning 2013 att Kulturrådet skulle inrätta en referensgrupp för bidrag till arrangörer inom musikområdet, och 2016 inrättades en sådan grupp, för att åstadkomma en bredare bedömning av ansökningar med god förankring i det professionella musiklivet. Ett rundabordssamtal hölls under året med de större riksorganisationer inom musikområdet som sökt verksamhetsbidrag för 2017, där även Kulturdepartementet, Statens musikverk och Konstnärsnämnden deltog. Syftet var att belysa nuvarande situation och diskutera framtida behov. Ämnen som diskuterades var bland annat samverkan mellan riksorganisationerna, brist på finansiering, brist på strukturer, kommunernas och regionernas roll, digitalisering och landsbygdspolitik. Söktrycket inom musikbidragen är fortsatt högt och behoven är stora. Detta gäller framför allt fonogramstödet, där ett ökat antal egenutgivningar i hög grad speglar hur musikbranschen ser ut i dag. Det har blivit lättare för mindre producenter att spela in, ge ut och distribuera musik. Det ekonomiska behovet har också vuxit i och med att skivförsäljningen fortsatt att minska samtidigt som streaming inte genererar några större intäkter inom icke kommersiell musik. För verksamhetsbidraget till musikgrupper har söktrycket fortsatt att sjunka något jämfört med tidigare år, vilket till viss del kan bero på att vi har blivit tydligare i våra riktlinjer för bidraget. Turnébidraget till musikgrupper är på ungefär samma nivå vad gäller antal ansökningar, och här står internationella turnéer för en klar majoritet. Även inom verksamhetsbidraget till musikgrupper står utlandskonserter för en stor del av de planerade och redovisade konserterna, vilket tyder på att den internationella aspekten är en integrerad och nödvändig del av musikgruppernas verksamheter. Samtidigt finns det indikationer på att det blir allt svårare att genomföra längre turnéer i Sverige, framför allt utanför storstadsområdena. Vi bedömer att de beslut som fattades 2016 starkt bidrar till en bättre måluppfyllelse av de kulturpolitiska målen avseende mångfald och förnyelse. År 2016 fick Kulturrådet och Statens musikverk ett gemensamt regeringsuppdrag att arbeta för att repertoaren bland svenska orkestrar ska bli mer jämställd. Under året bjöds därför regionala 22 (64)