Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28 kollega.se På www.kollega.se hitta
r du det senaste om arbetslivet. Flopp för jämställdhets- bonusen Jämställdhetsbonusen har inte gett någon effekt. Det visar Försäkringskassans utvärdering. TCO:s ordförande Sture Nordh anser att bonusen är för krånglig som den är utformad i dag. – Vi har sagt att vi tror att jämställdhetsbonusen inte skulle ge någon särskilt stor effekt, men jag är förvånad över att den inte har gett någon effekt alls, säger Sture Nordh. Han tror att anledningen till att föräldrar inte har utnyttjat bonusen är att den är utformad som en skattereduktion. För att få den måste föräldrarna visa i deklarationen hur många av sina egna dagar de har tagit ut, först efter det får de tillbaka pengarna som skatteåterbäring. TCO föreslår att bonusen ska betalas ut i samband med att föräldern tar ut sin föräldraledighet. – Redan när jag tar ut mina dagar borde jag få ut nittio procent av lönen. En sådan jämställdhetsbonus kommer att vara effektivare eftersom den syns direkt, säger Sture Nordh. Revansch för dyster- kvistar Positiva människor må leva längre än negativa, men det gör dem inte till bättre människor. Tvärtom. Gladlynta är mer egoistiska än andra har psykologer vid University of New South Wales i Sydney konstaterat, enligt Du&jobbet. Psykologerna gav 45 studenter positiv eller negativ feedback för att få dem på glatt eller dåligt humör. Sedan gav de testpersonerna 10 lotter var och gav dem chansen att dela med sig av sina lotter. De studenter som var på dåligt humör efter att ha blivit kritiserade visade sig vara betydligt generösare än de glada studenterna. Förklaringen är, enligt forskarna, att positiva är mer självgoda och tänker mer på sina egna behov än andra. Samma forskare har visat att gladlynta och positiva personer är sämre på att bedöma folk och är mer lättduperade och fördomsfulla än sina dystra kollegor. Griniga och buttra är mer eftertänksamma, källkritiska och fixar krävande situationer bättre. 28 KOLLEGA 3-10 Så funkar supporten IT-supporten – som vi är fasligt beroende av när datorn och internet strejkar. Hur funkar den? Jo, de skrattar lite åt vår okunnighet ibland men är för det mesta riktigt rara lovar Unionens supporttekniker Per Eriksson och Dick Nordqvist som ger oss svar på det där som vi alltid undrat över. Varför kommer ni aldrig på en gång när man behöver er? Per: Ja, men alla tycker att just deras problem är mest akut. Men för oss handlar det om prioriteringar. Dick: Inom Unionen prioriterar vi de medlemskritiska områdena. Per: Man kan ju fråga sig vad som är akut. Någon ringer till oss och säger att man inte kommer in på datorn men det går att lösa tillfälligt genom att kanske flytta till en ledig dator. Jag tror inte att folk förstår hur mycket vi har att göra men också att vi faktiskt löser det mesta. Men inte allt på en gång. Ärligt talat, skrattar ni åt oss som kan det här med datorer rätt dåligt? Dick: Njae…vi ska ju hjälpa er. Jag förstår ju att alla inte har eller kan ha kunskaper om datorer. Per, du pratade om ”VPN-tunnel” förut. Jag vet ju inte ens vad det är. Varför kan ni inte prata så man förstår? Dick: Har jag mycket att göra kan jag ibland glömma bort mig. Men jag försöker alltid att tänka på hur jag pratar. Det är ju ett serviceyrke vi har. Per: Jag försöker läsa av den jag hjälper för att se vilken nivå hon eller han befinner sig på. Känner ni er underskattade? Dick: Många ser nog inte oss som medarbetare, de ser oss som någon man ringer till när man får problem. Och så ska det ju såklart vara, vi ska ju lösa problem. Men många som är sura tänker inte på att det är kollegor de är sura emot. Per: Positiv feedback får man inte ofta. Dick: Men när vi får det är folk väldigt glada för att vi hjälpt dem. Vad önskar ni att vi tänkte på innan vi jagar er på IT-supporten? Per: Läs lathundar eller e-lek- tioner. Dick: Kolla om grannen har samma problem och pröva att starta om datorn. För jag kan lova att det sistnämnda löser många problem. Kan vi smöra så vi får hjälp snabbare? Dick: Vi hjälper alla men lika väl som jag kommer ihåg de trevliga kommer jag också ihåg de som varit otrevliga. Per: Det är mycket lättare att hjälpa någon som är vänlig och inte börjar med att klaga på ”allt som är fel” och att ”man visst har startat om datorn” och att ”man säkert gjort hundra anmälningar”. Sen kollar vi om har man gjort hundra anmälningar och inte en enda är gjord visar det sig. PETRA RENDIK Läs en längre intervju med Per och Dick på kollega.se MARTIN RUETSCHI/SCANPIX kollega.se På www.kollega.se hittar du det senaste om arbetslivet. Flopp för jämställdhets- bonusen Jämställdhetsbonusen har inte gett någon effekt. Det visar Försäkringskassans utvärdering. TCO:s ordförande Sture Nordh anser att bonusen är för krånglig som den är utformad i dag. – Vi har sagt att vi tror att jämställdhetsbonusen inte skulle ge någon särskilt stor effekt, men jag är förvånad över att den inte har gett någon effekt alls, säger Sture Nordh. Han tror att anledningen till att föräldrar inte har utnyttjat bonusen är att den är utformad som en skattereduktion. För att få den måste föräldrarna visa i deklarationen hur många av sina egna dagar de har tagit ut, först efter det får de tillbaka pengarna som skatteåterbäring. TCO föreslår att bonusen ska betalas ut i samband med att föräldern tar ut sin föräldraledighet. – Redan när jag tar ut mina dagar borde jag få ut nittio procent av lönen. En sådan jämställdhetsbonus kommer att vara effektivare eftersom den syns direkt, säger Sture Nordh. Revansch för dyster- kvistar Positiva människor må leva längre än negativa, men det gör dem inte till bättre människor. Tvärtom. Gladlynta är mer egoistiska än andra har psykologer vid University of New South Wales i Sydney konstaterat, enligt Du&jobbet. Psykologerna gav 45 studenter positiv eller negativ feedback för att få dem på glatt eller dåligt humör. Sedan gav de testpersonerna 10 lotter var och gav dem chansen att dela med sig av sina lotter. De studenter som var på dåligt humör efter att ha blivit kritiserade visade sig vara betydligt generösare än de glada studenterna. Förklaringen är, enligt forskarna, att positiva är mer självgoda och tänker mer på sina egna behov än andra. Samma forskare har visat att gladlynta och positiva personer är sämre på att bedöma folk och är mer lättduperade och fördomsfulla än sina dystra kollegor. Griniga och buttra är mer eftertänksamma, källkritiska och fixar krävande situationer bättre. 28 KOLLEGA 3-10 Så funkar supporten IT-supporten – som vi är fasligt beroende av när datorn och internet strejkar. Hur funkar den? Jo, de skrattar lite åt vår okunnighet ibland men är för det mesta riktigt rara lovar Unionens supporttekniker Per Eriksson och Dick Nordqvist som ger oss svar på det där som vi alltid undrat över. Varför kommer ni aldrig på en gång när man behöver er? Per: Ja, men alla tycker att just deras problem är mest akut. Men för oss handlar det om prioriteringar. Dick: Inom Unionen prioriterar vi de medlemskritiska områdena. Per: Man kan ju fråga sig vad som är akut. Någon ringer till oss och säger att man inte kommer in på datorn men det går att lösa tillfälligt genom att kanske flytta till en ledig dator. Jag tror inte att folk förstår hur mycket vi har att göra men också att vi faktiskt löser det mesta. Men inte allt på en gång. Ärligt talat, skrattar ni åt oss som kan det här med datorer rätt dåligt? Dick: Njae…vi ska ju hjälpa er. Jag förstår ju att alla inte har eller kan ha kunskaper om datorer. Per, du pratade om ”VPN-tunnel” förut. Jag vet ju inte ens vad det är. Varför kan ni inte prata så man förstår? Dick: Har jag mycket att göra kan jag ibland glömma bort mig. Men jag försöker alltid att tänka på hur jag pratar. Det är ju ett serviceyrke vi har. Per: Jag försöker läsa av den jag hjälper för att se vilken nivå hon eller han befinner sig på. Känner ni er underskattade? Dick: Många ser nog inte oss som medarbetare, de ser oss som någon man ringer till när man får problem. Och så ska det ju såklart vara, vi ska ju lösa problem. Men många som är sura tänker inte på att det är kollegor de är sura emot. Per: Positiv feedback får man inte ofta. Dick: Men när vi får det är folk väldigt glada för att vi hjälpt dem. Vad önskar ni att vi tänkte på innan vi jagar er på IT-supporten? Per: Läs lathundar eller e-lek- tioner. Dick: Kolla om grannen har samma problem och pröva att starta om datorn. För jag kan lova att det sistnämnda löser många problem. Kan vi smöra så vi får hjälp snabbare? Dick: Vi hjälper alla men lika väl som jag kommer ihåg de trevliga kommer jag också ihåg de som varit otrevliga. Per: Det är mycket lättare att hjälpa någon som är vänlig och inte börjar med att klaga på ”allt som är fel” och att ”man visst har startat om datorn” och att ”man säkert gjort hundra anmälningar”. Sen kollar vi om har man gjort hundra anmälningar och inte en enda är gjord visar det sig. PETRA RENDIK Läs en längre intervju med Per och Dick på kollega.se MARTIN RUETSCHI/SCANPIX
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68