Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 och kooperativ, och dera
s närvaro vid internationella konst- och konsthanverksmässor. Förlag och agenter har fått stöd för att närvara på internationella bokmässor där rättighetsförsäljning sker eller för att besöka utgivarna på deras respektive verksamhetsort. På scenkonstens område handlar det om mässor och festivaler där den internationella branschen möts, för att svenska aktörer ska hitta möjligheter för turnéer och samproduktioner. Pilotverksamheten har uppgått till omkring en miljon kronor per år, men det behov som Kulturrådet har identifierat sträcker sig långt utanför denna ram. Musikområdet har till exempel över huvud taget inte kunnat inkluderas inom projektets ekonomiska förutsättningar. En utvärdering av pilotprojektet har gjorts av Sweco på uppdrag av Tillväxtverket. I den konstateras att projektet har genererat kontakter, försäljning och en ökad förståelse för hur internationella marknader fungerar hos stödmottagarna. De flesta mätbara resultaten så här långt gäller etablering av nya kontakter, i flera fall på helt nya marknader. I vissa fall har det också genererat mätbara resultat i form av internationell utgivning av svenska titlar. I andra fall har det utmynnat i att utländska förläggare exempelvis kommit till Bokmässan i Göteborg, där de kunnat möta andra svenska förlag som på så vis indirekt gynnats av stödet. Utvärderingen lyfter fram att alla de kontakter som har uppstått samtidigt har bidragit till att sprida bilden av Sverige som en kreativ och kulturell nation. Huruvida projektet kommer att bli en kommersiell framgång eller inte hänger samman med långsiktighet och vilka möjligheter de svenska aktörerna har att skapa återkommande och utvecklade kontakter. Utvärderingen mynnar ut i en rekommendation att fortsätta projektet.11 Tillväxtverket identifierar också i rapporten Finansiering för kulturella och kreativa näringars export från 2019 en efterfrågan av finansiering för att fysiskt kunna vara på plats på mässor och hos kunder, medel för att kunna bygga nätverk, genomföra marknadsföring, eller helt enkelt få ”inspiration samt resestöd och vistelsestöd”.12 I budgetpropositionen för 2018 bedömde regeringen att de olika initiativ som tas för att utveckla de kulturella och kreativa näringarna är av betydelse både för kulturskapares arbetsmarknad, för exporten och för Sverigebilden. Regeringen angav även att Kulturrådets stöd till kulturexport fungerar som ett bra komplement till befintliga stöd.13 Tillväxtverket har däremot inte fortsatt att finansiera satsningen. Pilotprojektet har visat på tydliga behov, men även på att små insatser kan göra stor skillnad. Ett långsiktigt stöd för internationalisering av mellanledet skulle även ge förutsättningar för att utveckla anpassade strategier för att öka internationaliseringen och tillgången till internationella marknader inom respektive konstområde. Enligt Tillväxtverket är kulturella och kreativa näringarna tillväxtbranscher inom vilka antalet företag har ökat med nära 15 000 företag under åren 2010 till 2016. I sektorn finns cirka 130 000 verksamheter som bidragit till BNP med minst 3,1 procent.14 Den kulturella och kreativa sektorns utveckling är inte bara en angelägenhet för kulturpolitiken utan även för närings- och utrikespolitiken. Kulturrådet önskar därför att stödet ska kvarstå som en samverkan över politikområden med finansiering från näringspolitiken. Pilotprojektet är ett bra exempel på vilka synergier som kan uppstå vid samarbete över politikområden, vilket kan gynna både kulturpolitikens och näringspolitikens mål. 11 Sweco (2018) Internationalisering av mellanledet för kulturexport - ett pilotprojekt 12 Tillväxtverket (2019) Finansiering för kulturella och kreativa näringars export – nuläge och förslag på utveckling, s. 3 13 Prop. 2017/18:1 Utgiftsområde 17, sid. 67 14 Tillväxtverket (2018), Kreametern - Analysrapport #1 Den kulturella och kreativa sektorns ekonomiska utveckling 2010–2016, rapport 0259 16/38