Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 regionerna kring verksam
heterna. I ett par fall har aktörer som tidigare pekades ut också överförts till kultursamverkansmodellen, utifrån en samsyn mellan statlig och regional nivå. Samtidigt är det sannolikt motiverat för den statliga nivån att fortsatt peka ut vissa aktörer, nätverk eller funktioner utifrån ett nationellt, strategiskt intresse, för att exempelvis stärka enskilda konstområden och värna värdefulla verksamheter. Mot denna bakgrund ser Kulturrådet skäl att göra en översyn och en långsiktig analys av det statliga åtagandet, sett som en del av de samlade satsningarna inom teater, dans, musik och annan scenkonst. 7.3. Översyn behövs av andra utpekade verksamheter Anslaget 1:2 ap.1 Bidrag till allmän kulturverksamhet, internationell verksamhet och nationella minoriteters språk och kultur ska enligt regleringsbrevet användas till en mängd olika ändamål. Det rymmer bland annat utpekade verksamheter såsom centrala amatörkulturorganisationer, Skådebaneverksamhet, Folkets Hus och Parker, Bygdegårdarnas Riksförbund och Riksföreningen Våra Gårdar och centrumbildningar såväl som bidragsgivning för att främja kulturlivets internationalisering. I likhet med bidragsgivningen till vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse, som beskrivits ovan, vilar urvalet av utpekade verksamheter på en lång historia. Verksamheterna har i flera fall liknande struktur och syfte. Flertalet utgörs av medlemsorganisationer. Kulturrådet bedömer att de är relevanta även i dag men ser ett behov av att göra en översyn av vissa av de utpekade aktörerna inom anslaget för att utveckla och effektivisera bidragsgivningen. Vi kommer att återkomma gällande denna fråga. 28/38