Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 5. SKAPANDE SKOLA Regelä
ndringar: - Förskolan bör strykas ur Förordning (2007:1436) om statsbidrag till kulturell verksamhet i skolan - Anslagssparande om 3 procent på anslag 1:3 Skapande skola 5.1. Tydligare fokus på fördjupning inom Skapande skola Skapande skola-satsningen uppgår 2020 till 176 miljoner kronor och tusentals kulturaktörer är involverade. Ändamålet med statsbidraget är att medverka till att kulturella och konstnärliga uttryck långsiktigt integreras i förskolan, förskoleklass och grundskolan med utgångspunkt i läroplanen, samt att öka den professionella kulturverksamheten för och med eleverna. Att erbjuda kultur i skolan är ett effektivt sätt att nå ut med kulturinsatser även till barn som av olika anledningar annars inte skulle ta del av den offentligt finansierade kulturen. 5.1.1. Målgruppen och antalet berättigade sökanden ökar kraftigt från och med 2020 Stödet Skapande skola har utökats successivt sedan 2008 från att omfatta endast årskurs 7-9 till att nu omfatta hela grundskolan, förskoleklass och förskolan. För grundskolan finns 870 kommunala och fristående grundskolehuvudmän. Med förskolan i sökandegruppen kommer sammanlagt drygt 2900 huvudmän att kunna söka bidraget från och med 2020. Antalet barn och elever i målgruppen består av 1 690 000 barn och elever, förskolan inräknat. Från 2020 kommer konkurrensen om medlen därför sannolikt att öka kraftigt. Om målbilden är att samtliga berättigade huvudmän för grundskola inklusive förskoleklass skulle ta del av bidraget skulle genomsnittligt bidrag per barn vara 148 kronor. Om också samtliga förskolebarn skulle få ta del av bidraget, skulle det minska till 111 kronor per barn/elev. 5.1.2. Grundskolan har större behov av bidraget men riskerar att få en mindre andel Kulturrådets tidigare kartläggning visar att förskolan har goda förutsättningar att arbeta i enlighet med bidragets syfte, då förskolans läroplan har det egna skapandet som en grundpelare. Eleverna i grundskolans senare årskurser möts av praktiska hinder för att genomföra skapande skola-projekt till följd av schemaläggningen och ökad omfattning av lektioner ledda av ämneslärare. Vi vet också att barns och ungas kulturkonsumtion gradvis minskar mellan årskurs 5 och årskurs 8. Kulturrådet har hanterat ökningen i antalet ansökningar genom att prioritera hårdare avseende vilka sökande som kan komma i beaktande att få bidrag och vilket belopp den enskilda huvudmannen kan tilldelas. Men med den kraftiga utökade målgruppen ser vi två tydliga risker. För det första riskerar den ökade konkurrensen från flera sökanden att negativt påverka de mindre grundskolehuvudmännens benägenhet att söka. För det andra kan det bli svårt att fördela medel på ett ändamålsenligt och rättssäkert sätt. Fler 21/38