WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
2:2016 | HÅLLBAR HÅLLBARHET PROFIL ÅTGÄRDSPROGRAM
FÖR EN SMARTARE INDUSTRI I sin strategi för en nyindustrialisering av Sverige har regeringen identifierat fyra fokusområden, som ska stärka konkurrenskraften och göra Sverige till ledare inom den moderna industrin. 1. Digitalisering. 2.Hållbarhet. 3. Kompetens. 4. Innovationskraft. Som en del av detta strategiska arbete har flera konkreta åtgärder föreslagits, bland annat: - Tillväxtverket får i uppdrag att stimulera till erfarenhetsutbyte och projektmedelsfinansiering. - Vinnova bjuder in företag till forsknings- och innovationsprojekt för att ta tillvara digitaliseringens potential, för ökad konkurrenskraft hos svensk industri. Utgångspunkten för projekten ska vara svenska industriella styrkor som identifierats i tidigare analyser. Som resultat av uppdraget har projekt initierats inom flera områden, bland annat för mobil kommunikation i gruvor och för självlärande robotar inom industrin. Vinnova ska också stärka förmågan till samverkan mellan större industriföretag och unga snabbrörliga företag. Större industriföretag 24 ska stimuleras att skapa plattformar, där små och medelstora företag i digitaliseringens framkant kan utveckla lösningar och kommersialisera produkter och tjänster, som svarar upp mot de stora företagens behov. - Vinnova får i uppdrag att stödja utarbetande av cirkulära affärsmodeller för att kluster och samarbeten inom cirkulär ekonomi och industriell symbios enklare kan utvecklas och replikeras. - Sveriges geologiska undersökning får i uppdrag att identifiera sekundära mineralresurser i exempelvis gruvavfall. Resurserna skulle kunna inbegripa mineral nödvändiga för avancerade produkter såsom solceller och vindkraftverk. - 62 miljoner kronor per år avsätts för insatser inom miljö- och klimatteknik. Totalt satsas 248 miljoner kronor under perioden 2016–2019. - En särskild utredare ser över förutsättningarna för att inrätta ett centrum för ökad substitution av farliga ämnen i kemiska produkter och varor. - Nya utbildningsplatser skapas: 14 600 helårsstudieplatser inom högskolorna, 6 000 nya platser inom Yrkeshögskolan, samt 19 200 nya utbildningsplatser inom komvux och yrkesvux. - Mer tid till matematik i skolan med utökad undervisningstid i årskurs 4–6 till minst 105 timmar. - Satsningar på användning av IT i skolan. - Industrirelevanta snabbspår för nyanlända. annorlunda. Men många av industrins investeringar är långsiktiga, så det går därför inte att mäta resultat på bara ett års sikt. Det måste ske över en längre tid. Strategin kommer bland annat att följas upp med hjälp av ett antal indikatorer, som tillsammans ger en bild av industrins omställningskraft och förmåga till förnyelse i relation till strategins syfte och mål. På en övergripande nivå används indikatorer, som sysselsättning i olika delar av värdekedjan, produktivitet, bruttoinvesteringar och FoU-investeringar. Dessa indikatorer ger dock ingen heltäckande bild. Vi kan komma att behöva utveckla eller komplettera med andra indikatorer framöver, inte minst för att följa och utvärdera handlingsplanens mer konkreta åtgärder.« Vilka budgetramar finns för denna satsning? »Det finns särskilda budgetmedel kopplade till detta arbete för att stödja framväxandet av en smart industri. Den svåra och stora frågan är dock hur man använder de befintliga insatserna, inte minst inom forsknings- och innovationspolitiken, där propositionen som läggs i höst blir mycket central. Andra viktiga initiativ är satsningen på testbäddar i Sverige för att driva på innovationsutvecklingen, samordningen av landets forskningsinstitut inom det nya holdingbolaget RISE och skapandet av ett nytt riskkapitalbolag i Sverige. Det handlar om att inte bara stirra sig blind på de miljoner som satsas, utan att också se till bredden på de insatser som görs. Det viktigaste beslutet har dock varit den energipolitiska överenskommelsen, där vi för första gången på årtionden har en bred blocköverskridande parlamentarisk överenskommelse om den långsiktiga energipolitiken. Vi har fortfarande en konkurrenskraftig energisituation med en stor del förnybar energi, överskott och låga energipriser jämfört med många andra länder.«
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!