WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
BUSINESS EXCELLENCE | 2:2016 När man exempelvis k
ommer ned på matematisk algoritmnivå, då är det sannolikt en kompetens som tillhandahålls av en extern partner. Men företagen måste samtidigt skaffa sig en insikt om exempelvis dataanalys internt för att bättre förstå de beslut man fattar på maskinnivå och kunna kombinera dessa med andra beslut som fattas på fabriksnivå. Här behöver industrin generellt en större kompetens än vad den besitter idag«, säger Anders Skoogh och fortsätter: »Industrin har inte alltid rätt kompetens och begränsande. Man har helt enkelt inte kompetensen att sammankoppla information som kommer från en mängd olika maskiner. Anders Skoogh avslutar med de upplyftande orden: »Tjänstefieringen av maskinutrustning för att ta vara på datan för analyserna. För maskinen i sig och för den lösning som finns i maskinerna och som maskinleverantörerna gjort får man inte det beslutsstöd man behöver på systemnivå. Det tror jag många upplever som svårt "Med den nya tekniken kan underhåll utvecklas från att vara avhjälpande till att bli prediktiv och teknikutvecklande och därmed smart." säger Anders Skoogh, Chalmers. har redan börjat. Stora underhållsavtal säljs inte längre bara på timbasis, utan det blir allt vanligare med affärsmodeller där parterna delar på vinsterna och jobbar tillsammans mot gemensamma underhållsmål. Det finns en enorm potential i detta och en stor förväntan inom industrin på skapandet av nya affärsmodeller. Vi kommer framöver att få se revolutionerande smarta sätt att jobba med affärsmodeller som helt ändrar bilden för hur vi köper och säljer.« HÄR UTVECKLAS WORLD-CLASS MANUFACTURING Vid årsskiftet startade Chalmers Tekniska Högskola i nära samarbete med Ericsson och SKF det tvååriga projektet 5G Enabled Manufacturing (5GEM), som syftar till att kombinera nästa generations mobilteknologi, 5G, med tillverkningsteknologier för att öka svensk industris konkurrenskraft. Som en del av projektet kommer en pilot av ett produktionssystem för sfäriska rullager i världsklass – och som utnyttjar 5G-teknologi – att utvecklas vid SKFs fabrik i Göteborg. »Projektets ambition är att skapa ett tillverkningssystem i världsklass som kan uppvisa högre prestanda tack vare förbättrad effektivitet, samt ökad flexibilitet och spårbarhet. En viktig del är att säkerställa att dessa teknologier enkelt kan tillämpas i andra tillverkningsindustrier”, säger professor Johan Stahre, projektledare för 5GEM. 5GEM kommer att adressera och bestå av de fyra huvudsakliga livscykelfaserna för ett tillverkningssystem: konstruktion, installation, drift och underhåll. För varje fas kommer bästa praxis att utvecklas för utnyttjande av mobil ICT-infrastruktur, konnektivitetsverktyg, sensorer, samt interaktion mellan operatör och system. Detta görs för att kunna säkerställa konsekventa och integrerade arbetsflöden. Ericssons förväntan är att specificera vad det finns för krav på nästa generations mobila kommunikation (5G) och hur denna kan utnyttjas och användas i tillverkningsindustrin. SKF har som mål att skapa worldclass manufacturing, så att företaget får bättre beslutsstöd och mobilt beslutsstöd, så att operatörerna har den mest moderna utrustningen och informationen för att göra det bästa jobbet. Bästa nedladdningstider för en HD-film (1GB) för de olika näten 3G (2000) 5 timmar & 45 minuter 3G (2007) 9 minuter & 30 sekunder 4G (2010) 1 minut & 18 sekunder 31 4G (2014) 31 sekunder 5G 1 sekund
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!