WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
HÅLLBAR HÅLLBARHET | 2:2016 och då även inom unde
rhåll. Det handlar om att se till att människor hanteras med respekt och att vi sätter hälsa och säkerhet högt och fokuserar på mänskliga rättigheter, antikorruption och att vara en bra granne«, säger Andreas Follér. Målet – en halverad energianvändning När det gäller energianvändning har Scania som mål att år 2020 använda 50 procent mindre energi per producerad enhet jämfört med år 2o10. »Detta kommer vi inte att klara om vi inte förbättrar oss inom varje system i företaget. Scania arbetar med ständiga förbättringar, vilket innebär att vi hela tiden identifierar normalläge, som vi kontinuerligt utmanar och förbättrar. Lean handlar mycket om att arbeta i flöden, något som genomsyrar hela Scania från produktion till försäljning och samarbetet med våra kunder. Där vi kan spara energi, sparar vi också resurser och pengar både för oss själva och för våra kunder«, säger Andreas Follér Nyckeltal inom hållbarhet Scania arbetar nu med att ta fram 18 nyckeltal för hållbarhet på företagsnivå med särskilt fokus på produkter och tjänster, industriella processer och det mänskliga kapitalet. Dessa nyckeltal kommer att presenteras samlat under nästa år. När det gäller energieffektivitet har Scania under en längre tid samlat erfarenheter från de egna inköpta transporterna. »Här har vi utan att byta bränslen och bara genom att effektivisera transportutnyttjandet lyckats minska energiförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med mer än 15 procent och lageroptimeringen med 80 procent. Det handlar mycket om att underlätta för våra transportörer att bättre planera sin verksamhet och att utnyttja intermodaliteten«, säger Andreas Follér. Ett annat framgångsrikt KPI är energikonsumtionen per producerad enhet. Ytterligare ett nyckeltal är inköp av slutlig fossilfri energi. »Ambitionen är att köpa in energi som inte är fossil eller generera egen förnyelsebar energi. Vi har här nått 100 procent i Norden och är på väg att nå 100 procent i Europa.« Minska slöseriet Stort fokus har under åren också, som en del av Lean-arbetet, lagts på att minska slöseriet mätt i kg per producerad enhet. »Det är en viktig del av den cirkulära ekonomin och att återvinna är något som under lång tid varit mycket centralt för oss. Det handlar också bland annat om att vi tar tillbaka och renoverar komponenter och hittar olika sätt att återanvända värdefulla material i processen. Framöver kommer vi i samarbete med andra- och tredjepartsleverantörer att genom industriellt erfarenhetsutbyte titta på nya affärsmöjligheter långt utanför våra egna affärscykler. Vi har ett ansvar att driva detta utvecklingsarbete så långt som möjligt. Allting bygger på insikten om att våra resurser blir dyrare i framtiden.« Smarta transporter Scania räknar med att kunna dra ännu mer nytta av digitaliseringen i det framtida hållbarhetsarbetet. »Vi har idag 200 000 uppkopplade fordon, som rullar på vägarna. De förser oss med en stor rikedom med data. Vi investerar nu stort i att utveckla tjänster, som effektiviserar transportsystemen och gör transporterna mer intelligenta. Vi slutar gissa«, säger Andreas Follér och fortsätter: »Den lastbilstillverkare som kan Andreas Follér, Sustainability Manager, Scania kombinera produkter med tjänster och kunskap kring hur kundernas affärer eller hela transportsystem kan optimeras, den som bäst lyckas hjälpa leverantörer och kunder att utnyttja all data, så att de kan använda mindre bränsle och öka leveranssäkerheten och fyllnadsgraden, kommer att bli vinnare i framtiden. Det handlar mycket om att fylla lastbilarna med teknologi för kunskapsinhämtning, hjälpa kunderna att sätta upp virtuella kontrolltorn för hantering av dataflöden och bistå dem med beslutsunderlag. Vi har själva skapat vårt eget åkeri - Scania Transport Laboratory - för att testa ny teknologi och nya idéer. Där har vi lyckats halvera energianvändningen och koldioxidutsläppen under en femårsperiod. Fantastiska möjligheter De uppkopplade fordonen skickar vidare informationen till Scanias serviceverkstäder. »Vi kan genom detta erbjuda våra kunder en flexibel service- och underhållsplan, vilket gör att vi kan ta in bilarna när det behövs. Istället för att de kommer in var tusende mil, så kommer de när datorn säger att de behöver servas«, säger Andres Follér och avslutar: »Vi har redan idag självkörande autonoma fordon, som kan optimera körningen på ett helt annat sätt än mänskliga förare. Vi får mindre slöseri i systemen, mindre trafikstockningar, färre parkerade bilar i städerna och tysta transportörer som levererar på nätterna. Vi är i början av utvecklingen och vi har bara hunnit krafsa på ytan. Möjligheterna är fantastiska och det ser otroligt lovande ut.« 9
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!