WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA BUSINESS EXCELLENCE | 2:
2016 LITA PÅ LEVERANTÖRERNA! »Med ett mer faktabaserat underhåll blir nyttan av att använda ny teknik betydligt större. Framtidens vinnare finns bland större företag i branscher, som byter teknik relativt snabbt«, säger Berndt Johansson, produktchef strategiska partnerskap hos underhållsleverantören Jernbro Maintenance. TEXT CARL JOHARD FOTO JERNBRO Finns det idag tillräckligt med kompetens inom industrin för att digitalisera underhållet? »Gränserna mellan produktion och underhåll suddas ut. För ett effektivare underhåll blir det allt viktigare att delta redan i konstruktionsstadiet. De större företagen är idag ytterst noggranna redan vid anskaffningen med vilka krav de ställer ur ett underhållsperspektiv. De strävar efter att leverantörerna bygger in ny teknik för att möjliggöra framtida analyser och prognoser. De möjligheterna blir ännu bättre i takt med användningen av allt större mängder data. Basindustrin ligger här långt framme och har en hög kompetensnivå. Det är därför min bedömning att tekniksidan kommer att ta över en allt större del av underhållsverksamheten framöver. Då blir det också viktigare att se till att underhållspersonalen även har den tekniska kompetensen.« Vilka ska utveckla den digitala kompetensen – beställarna eller leverantörerna »Vi talar här om en spetsteknologi, som bäst utvecklas hos de som levererar systemen och produkterna. Det blir svårt för de stora organisationerna att själva bygga upp alla kompetenser som krävs. Sedan kommer det alltid att finnas underhållsspecialister som vi, som används som komplement till industriföretagens egna organisationer. Jag skulle gärna se att vi fick mer möjligheter att ha mer fördjupade samarbeten med våra kunder kring den här typen av teknikfrågor. Det är i strategiska partnerskap med våra kunder, som vi kan bygga upp ny kompetens. Det handlar om en mer långsiktig och fördjupad relation, där vi har funktionsansvar och är den leverantör som är med och utvecklar underhållsansvaret hos kunden eller via ramavtal bli kundens prioriterade leverantör.« »FABRIKERNA SAKNAR KOMPETENS« »Automationen kommer att kosta pengar och resurser framöver, det måste vi vara medvetna om. Virtuella servrar och nätverk ska fungera, samtidigt som fibern börjar bli gammal. Processindustrin har många gånger en IT-verksamhet, som är byggd för vanligt IT, inte för process-IT. De flesta underhållsorganisationer saknar idag en process-IT-grupp. Det behovet kommer att öka stort framöver. Det kommer att bli mer avancerad felsökning på våra nätverk. Då bli det också en annan yrkeskategori som kommer in i fabrikerna. Den stora utmaningen för industrin är också att det finns en äldre generation inom underhåll, som måste anpassa sig till den nya digitala världen och förstå den.« Tommy Eriksson, sektionschef Stora Enso Hylte. »Tekniksidan kommer att ta över en allt större del av underhållsverksamheten framöver.« säger Berndt Johansson, Jernbro Maintenance Vilka tror du blir framtidens vinnare? »Det är framför allt de större företag som har råd att anställa kompetent personal och som ligger i framkant för att ta hand om ny teknik och har kommit långt i sin underhållsutveckling. Är du fortfarande haveriorienterad i ditt arbetssätt, är det inte lätt att använda all ny information som finns tillgänglig. Då vet du inte vad du ska ha den till. Men jobbar du redan med tillståndskontroller, så har du större möjligheter att använda dig av den nya tekniken. Framtidens vinnare finns också i de branscher, där man byter teknik någorlunda snabbt.« »STANDARDISERING ÄR EN STOR STÖTESTEN« »Vi måste nå en effektivitetsökning varje år. Om vi inte klarar av det är vi förlorade på ett par års sikt. Här spelar redan och kan SSG spela en mycket viktig roll, som smörjmedel för att nå ökad effektivitet för hela industrisektorn. SSG kan också spela en viktig roll för att skapa standarder inom digitaliseringen i syfte att nå ökad effektivisering.« Henrik Essén, Senior Vice President Communication and Sustainability, BillerudKorsnäs. 33
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!