Tidningen Energi 1
s sö nder Mälarenergi har beslutat ta bort ordet
”klimatsmart”. Om vattenkraften skriver man istället ”Du som aktivt valt att teckna något av våra avtalserbjudanden får 100 procent vattenkraft i ditt elavtal”. – Vi anser att vi fullt rättat oss efter Konsumentverkets åsikter. Det Konsumentverket dock fortfarande vidhåller kopplar ju till systemet med ursprungsmärkning och det är ju ett system för hela vår bransch och inget som vi som enskilt elhandelsföretag kan ändra på, kommenterar Birgitta Rasmussen, omvärldsanalytiker på affärsområde Elhandel och certifieringsansvarig för Schysst elhandel på Mälarenergi. Konsumentverket valde att avsluta ärendet i avvaktan på utfallet i Polarbröds ärende. Men eventuellt återkommer Konsumentverket i Mälarenergis ärende, uppger Catherine Lillo. Uppfyller kraven Energiföretagen anser att alltså att ursprungsmärkning baserad på ursprungsgarantier fungerar väl. För att klargöra det rättsliga läget kring ursprungsgarantier i marknadsföringen skulle det behöva prövas rättsligt i marknadsdomstol, anser Catherine Lillo. Ursprungsmärkning av el En elleverantör måste ange de energi källor som används vid produktion av elen man säljer, samt vilken miljöpåverkan de har. Det gäller för både fakturor och i reklam. Detta för att ge kunderna möjlighet att välja elhandelsföretag på andra grunder än enbart pris. Kraven på ursprungsmärkning infördes i EU:s andra elmarknads - direktiv (2003/54/EG) och infördes 2006 i ellagen. 2013 tog Energimarknads inspektionen fram en föreskrift (EIFS 2013:6) som tydliggör ellagens bestämmelse om ursprungsmärkning av el för elhandelsföretagen. Ei har befogen heter att granska att elhandelsföretagens ursprungsmärkning sker enligt kraven. Källa: Energiföretagen Sverige, Catherine Lillo – Vårt ursprungsmärkningssystem är baserat på EU:s elmarknads direktiv. I Sverige handlas över 80 procent av elen med ursprungs garantier. Dessutom har Energimarknadsinspek tionens granskning av systemet visat att elhandlarna uppfyller uppställda krav, framhåller Catherine Lillo. Konsumentverkets inställning och det osäkra rättsläget kan i viss mån förlama användningen av systemet, anser Catherine Lillo. – Konsumentverkets agerande är lite förvånande, när systemet är etablerat och fungerat tillfredsställande i flera år. Vi anser att det går emot EU:s intentioner med lagstiftningen om man inte får använda ursprungsmärkningen i marknadsföringen. Angelägen fråga Hos Konsumentverket medger man att rättsläget är oklart. – Vi är angelägna om att rättsläget blir klart och tydligt för alla parter. Det skulle domstolspraxis kunna bidra till, säger Ida Nyström som är processråd vid Konsumentverket. – Konsumentverket kan därför Ida Nyström. behöva öppna fler tillsynsärenden för att eventuellt kunna driva vidare till domstolsprövning. Nr 8 2018 Tidningen ENERGI 19