Tidningen Energi 1
Tema Mobilitet BATTERIFABRIKEN EUROPA Fordonsindu
strin och EU-politiker börjar bli överens om att Europa måste ta upp kampen med Asien om tillverkning av litiumjonbatterier. Men för att få till en egen produktion krävs både rejält med pengar och ny kompetens. Vi listar några av de batterifabriker som planeras. TEXT: LENA WREEDE T rots mycket prat och skriverier om elbilar går försäljningen trögt i Europa. Efterfrågan är visserligen hög och försäljningen ökade från 2016 till 2017 med 40 procent, från 222 000 till 310 000 elbilar. Samtidigt är antalet elektrifierade fordon få. Av de nära 5 miljoner personbilar som finns i Sverige är lite drygt 60 000 laddbara. Det som begränsar är främst långa leveranstider – i vissa fall får kunden vänta upp till ett år på sin bil. Dessutom finns tveksamheter om elbilens påverkan på de globala växthusgaserna vilket hänger ihop med den energikrävande tillverkningen av litiumjonbatterier. Om batterifabriken använder kolbaserad energi – vilket är det normala i Kina där 65–70 procent av världens batteriproduktion ligger – och laddningen sker med fossilproducerad el tar det upp till tio år innan elbilen blir miljövänlig – räknat på 1 500 körda mil per år, enligt den tyska konsultfirman Berylls Strategy Advisors. Tillverkning i Europa Men om både batteritillverkningen och laddningen sker med grön el är elbilens miljöpåverkan mycket mindre. Med andra ord är det av stor betydelse var fordonen och synnerhet batterierna tillverkas och var de används – det vill säga med vilken energi de laddas. I Europa har intresset för egen batteriproduktion ökat sista åren, inte minst från EU. Fördelarna med en ”inhemsk” batteriproduktion är många: leveranstiderna skulle kortas ner, den europeiska 36 Tidningen ENERGI Nr 8 2018 fordonsindustrin skulle gynnas och klimatmässigt vore det positivt. Christian Berggren, professor i industriell organisation vid Linköpings universitet, säger att det inte finns något hinder, Europa måste bli bra på batterier. – Dels för fordonsindustrins överlevnad. Dels är det mycket mer gynnsamt att ha tillverkningen här. Vi är bättre på förnybar energi samtidigt har vi vårt handelssystem med utsläppsrätter gör att det gradvis blir dyrare för kolkraftverk. Dags att satsa Men för att komma ikapp Asien, där majoriteten av tillverkningen sker i dag, behöver Europa satsa stort. Olle Johansson, vd på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle, ser ändå ljust på framtiden. – Inom EU jobbar man politiskt för att underlätta allt från lagstiftning till finansiering och tillståndsgivning. Vi ser redan nu att ett antal anläggningar har börjat byggas upp. Vilken roll har energibolagen för att produktionen ska komma hit? – Den stora utmaningen för dem, och för det svenska samhället, är urbaniseringen, nyindustrialiseringen och att vi använder el till fler och fler saker, snart även transporter. Det ställer nya krav på elsystemet. Det blir jätteviktigt att fortsätta att bygga ut elnätet, vara innovativa, hitta nya lösningar för att klara att hålla en hög leveranssäkerhet som den här typen av industrier kräver. Sverige Första spadtaget har tagits för Northvolt Labs i Västerås. Anläggningen kommer fungera som en förebild i mindre skala för företagets större fabrik i Skellefteå, som fullt utbyggd ska kunna tillverka batterier med en sammanlagd kapacitet på 32 GWh per år. Den totala investeringen för båda anlägningarna har beräknats till 30 miljarder kronor. Mölndalsföretaget Alelion Energy Systems AB har tagit beslut om att bygga en fabrik på Hisingen i Göteborg för produktion av litiumjonbatterier för industrifordon som truckar, bussar men även bilar. Tillverkningen planeras dra igång i början av nästa år och den initiala produktionskapaciteten förväntas ligga på knappt 500 MWh per år. Läs mer om Northvolts satsning på nästa sida!