Tidningen Energi 1
Tema Mobilitet Laddat i hamnen Helsingborgs hamn
har blivit Öresundskrafts nya energiarena. Energiföretaget levererar el till Danmarksfärjorna och vd Anders Östlund tror att nästa affär blir biogas till fartyg. – Sjöfarten behöver förnybara drivmedel och LBG-marknaden växer. Nyligen invigdes batterifärjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör efter att tekniska problem med laddningen hade lösts. Vid varje anlöp fylls nu Tycho Brahes och Auroras batteripaket med 10 MW el direkt från Öresundskrafts nydragna högspänningskabel. – Vi är glada att kunna leverera el till detta framtidsprojekt som Forsea har tagit initiativ till, inte minst för att miljöbelastningen blir betydligt mindre, säger Öresundskrafts vd Anders Östlund. På kajen har Öresundskraft också byggt upp Sveriges största bilmärkesoberoende snabbladdningsplats för tio elbilar. Laddstationerna tillhör Clevernätverket som ägs av Öresundskraft, Jämtkraft och Tekniska verken i Linköping. – Här kommer elbilspendlare och en ständig ström av norrmän som ska över sundet. Det passar perfekt att ladda bilen i färjekön, säger Anders Östlund. Tar vara på elen Färjerederiet Forsea (tidigare HH Ferries) är en välkommen ny kund. Hur snabbt fartygens elektrifiering 32 Tidningen ENERGI Nr 8 2018 I november invigdes Helsingborgs batteri färjor av Forsea. kan bli en större elmarknad är dock inte upp till leverantören, menar Anders Östlund. Elföretag är beroende av kundernas behov innan nya linjer byggs. – När det är sagt måste vi i energi branschen vara medvetna om hur viktigt det är att vara varsam med elanvändningen. Inte som ett argument mot elektrifiering av sjöfarten men i ljuset av elnätens kapacitetsbrist blir energieffektivitet mycket viktigt framöver, säger Anders Östlund. – Förnybar el är en fantastisk och konkurrenskraftig produkt men idag finns inget överskott. Vi kan därför inte slösa med den. Med gasen i botten När Anders Östlund står i Helsingborgs hamn ser han också biogas som en framtida affärsmöjlighet. I ett större klimatperspektiv är gas som drivmedel ett viktigt verknings medel för sjöfarten och i våras tillsatte regeringen en biogasutredning som ska vara klar juni 2019. På gasmarknaden är Öresundskraft sedan länge en aktiv aktör som redan erbjuder biogas till tunga fordon. Flytande biogas (LBG) och flytande naturgas (LNG) är fordonsgas nedkyld till 163 grader och komprimerad 600 gånger. – Vi tror på både LBG och LNG för fartygstrafiken genom Öresund. Marknaden är inte helt mogen men vi välkomnar de kraftfulla initiativ som nu tas på flera håll, framhåller Anders Östlund. Ska man komma åt utsläppen måste olika bränslen användas, menar Anders Östlund. Det är viktigt att skilja på kustnära sjöfart med batteridrift och större långväga fartygstrafik där LBG och LNG ett bra alternativ till tjockolja och fartygsdiesel. Hamnens helhet Anders Östlund påminner gärna om helheten i energisystemet. Hur det blir på sjön hör ihop med hur man agerar på land. Han har en särskild vurm för fjärrvärmen som också finns i fartygens närhet. Men det är ingen energipolitisk naturlag att den alltid kommer att finnas. – Var rädd om fjärrvärmen. Det blir ett feltänk om man börjar använda eldrivna värmepumpar i ett redan hållbart fjärrvärmenät. Den elen behövs på annat håll. Som till exempel i färjorna? – Just det. Batterifartygen har kommit för att stanna så det vi ser här är bara början, säger Anders Östlund. TEXT: MORTEN VALESTRAND FOTO: ÖRESUNDSKRAFT, FORSEA