Tidningen Energi 1
Nyheter Schysst markör mot Ett viktigt ställnings
tagande för att ta avstånd från oseriösa försäljningsmetoder och kunder som känner sig trygga med sitt elbolag. Borås Elhandel har certifierat sig enligt Schysst elhandel. TEXT: MARIE KOFOD-HANSEN Borås Elhandel är ett elhandelsföretag med knappt 60 000 elhandelskunder runt om i hela Sverige. Förutom elavtal säljer företaget även solceller och laddboxar för elbilar. Den 4 oktober i år blev Borås Elhandel certifierat och Malin Flysjö är vd på Borås Elhandel och är övertygad om att det är ett riktigt beslut att certifiera företaget. Det är ett beslut som flera elbolag borde ta efter menar hon: – Kunder har utsatts för ”kreativa” dörrförsäljare och telefonförsäljare länge nog. Går man in på Konsumentverkets sida så ser man att det är ett litet antal bolag som har många anmälningar. De verkar i en gråzon och det är svårt att få dem att sluta. Kunder, och även vi som elbolag känner oss uppgivna, för de här företagen fortsätter ju med sin oschyssta taktik. Ett viktigt statement – Vi valde att certifiera oss för att det är ett viktigt statement, vi vill visa att vi tar avstånd från de här oseriösa försäljningsmetoderna. Vi vill skapa ett nytt förtroende för elbolagen hos kunderna. Malin Flysjö berättar om kunder som har stått i receptionen på Borås Elhandel för att försöka få hjälp med att ändra avtal som de blivit inlurade i via telefon av oseriösa aktörer. – Vi har gjort allt för att hjälpa dem, men det är väldigt svårt att 20 Tidningen ENERGI Nr 8 2018 Dessa företag är certifierade Skånska Energi Tranås Energi Mälarenergi Karlstad Energi Borås Elhandel Kalmar Energi Gislaved Energi ta sig ur avtalen. Jag hörde om en äldre dam som blivit lurad, trots att hon sa att hon inte förstod vad försäljaren sa, fortsatte han att rabbla alla villkor och lyckades på något sätt få henne att acceptera trots att hon inte förstod vad det innebar. Hon hamnade i ett avtal som kostade 1 500 kronor mer per år, trots att försäljaren sa att det skulle bli billigare. Det är ett omfattande arbete att certifiera ett företag. Det tar ofta minst ett halvår att certifiera sig, och på Borås Elhandel startade arbetet under hösten 2017. Processen inleddes med att ta fram ett samtalsmanus så att alla medarbetare skulle kommunicera avtal och annan information på samma sätt till kunderna. – Vi började skriva ner våra rutiner. Vi hade väl fungerade rutiner redan, men vi hade dem – Kunder har utsatts för ”kreativa” dörrförsäljare och telefonförsäljare länge nog, säger Malin Flysjö, vd på Borås Elhandel.