Tidningen Energi 1
Enkäten Kompetensfrågan – hur löser ni den hos er
? Mer än 3 000 nya personer inom tre år. Behovet av kompetens inom branschen är stort och jakten på talangerna har bara börjat. På Framtidsdagen diskuterade vd:ar och representanter från många av Energiföretagens medlemsföretag bland annat bästa vägen för att locka nya medarbetare. TEXT & FOTO: MALIN AGE ELIN JOHNSSON SIVERTSSON Hässleholm Miljö AB ALEXANDER KOLMODIN Nacka Energi – Vi har en del yngre förmågor men inte tillräckligt. Jag har själv nyligen studerat till civilingenjör inom elektroteknik och skaffat en masterutbildning med inriktning mot elkraft. Mindre än en tredjedel av klassen bestod av svenska studenter, det är en jättepopulär utbildning men få svenskar lockas. – Energiföretagen måste synas mycket mer. Men jag tror på framtiden och att det kan bli en ”hype” kring det vi gör. Klimatfrågan är på tapeten och energibranschen är en av de största aktörerna. Jag jobbar på elkraftsidan och det är vi som ska göra det möjligt att bli fossilfria inom fordonsflottan. Det är ju jättespännande! LENA AF GEIJERSTAM UNGER Härnösand Energi & Miljö AB – Vi bjöd nyss in nyanlända kvinnor för att visa dem vad vi gör och berättade om yrkesutbildningar. Det är faktiskt inte så lång väg in i den här branschen om man bara har språket. Detta är bara ett exempel hur vi arbetar med rekrytering just nu. – Jag tror jättemycket på vår bransch. Vi jobbar med viktiga frågor som kan lösa massor av problem och skapa nytta framåt. Om vi bara sätter agendan framåt och visar att vi går i bräschen kommer fler att aktivt söka sig till oss. Vi kommer inte att behöva jaga folk, det är hos oss det händer och det är här man vill vara! TOMMY KARLSSON Södra Hallands Kraft ekonomiska förening – Vi ligger in en region där det är konkurrens och de som vi anställer kommer ofta från liknande företag. Vi är en liten arbetsgivare och försöker vara attraktiva med bra förmåner, eftersom vi inte har så många karriärmöjligheter att erbjuda. Vi går ofta ganska lokalt och rekryterar folk som bor i området. – Jag tror inte att branschen kommer bli extra het framöver, men våra leveranser kommer att se annorlunda ut och det kommer att behövas helt nya kompetenser. – Det är en utmaning både att få relevanta ansökningar och att behålla kompetent personal. Jag tror på att försöka vara en attraktiv arbetsgivare, visa ett samhällsengagemang och ge anställda möjligheter att utvecklas. Oftare fråga ”vad vill du?” så att företaget och den anställde kan göra resan tillsammans. Idag har jag blivit inspirerad av att arbeta mer uppsökande och locka ”hemvändare” att återvända. – Jag tycker att vår bransch har mycket att komma med. Vi levererar ju saker som folk tar för givet. Det är svårt att göra reklam för värme och el, men vi kan skapa trygghet, mervärde och ska vara en pålitlig energipartner. Nr 8 2018 Tidningen ENERGI 59