Tidningen Energi 1
oseriösa företag inte i skriftlig form. Det blev
en bra genomgång för flera andra delar av företaget också. Man kan säga att certifieringsarbetet också klargjorde andra rutiner och strategier som Borås Elhandel jobbar med. Det var en bonus. Trassel i maskineriet Certifieringsarbetet har i det stora hela gått väldigt bra, tycker Malin Flysjö. Några svårigheter i processen har det varit, men inga som inte gått snabbt att lösa. – En sak som var lite trixig i början, var att en del medarbetare skrev ut rutiner från företagets gemensamma katalog och hade dem på skrivbordet. Det gjorde att vi hade flera olika versioner av samma rutin i omlopp, säger Malin Flysjö och fortsätter: –Nu har vi kommit överens om att en person går runt och samlar in gamla rutiner i pant när någon rutin uppdateras. På så sätt säkerställer vi att inga gamla rutinbeskrivningar blir kvarglömda på någons skrivbord. Ett sådant förfaringssätt är förstås inte möjligt i ett företag med många anställda, men för oss funkar det bra eftersom vi bara är 15 personer här. Kunderna positiva Borås Elhandel har fått positiv återkoppling från kunderna. – Inte så att det har blivit en massa nya elavtal, men vi har fått positiva kommentarer, bland annat på sociala medier. Vi har också en skylt med Schysst elhandel i receptionen, som många kommenterar. Medarbetarna har varit positiva till certifieringsprocessen och alla har verkligen hjälpt till för att vi ska kunna bli certifierade, berättar Malin Flysjö. – Jag tror att alla vi som jobbar här känner en stolthet. När vi blev certifierade firade vi med en stor tårta med loggan för Schysst elhandel på. Vi har gjort ett viktigt statement och det känns väldigt bra! HALLÅ DÄR! Catherine Lillo Ansvarig för området slutkundsmarknad el på Ergiföretagen Sverige och en av initiativtagarna till Schysst elhandel. ”Det ska inte vara för enkelt att bli certifierad” Varför har ni tagit fram den här certifieringen? – För att det ska vara tydligt för kunderna att de köper el från sitt elhandels företag och vad avtalet innebär. Majoriteten av alla elhandelsföretag är seriösa, men det finns en handfull som missköter sig. Schysst elhandel är till för att kunderna ska kunna välja seriösa företag som aktivt arbetar för att kvalitetssäkra sina säljaktiviteter. Arbetet att ta fram Schysst elhandel har pågått i några år. Berätta, hur tänkte ni kring certifieringen? – Vi ville att alla försäljningskanaler på företagen skulle omfattas av certifieringen. Redan tidigt i processen tog vi beslutet att det inte skulle vara enskilda personer på företaget som skulle certifieras utan hela företaget. Vi kom överens om 16 kriterier som certifieringen skulle baseras på. I september i år blev det ytterligare ett kriterium, i samband med att de nya reglerna kring telefonförsäljningen trädde i kraft, vilket innebär att den som har köpt något av en telefonförsäljare skriftligen måste ge sitt medgivande till köpet. Det är ett viktigt kriterium. Hur går det till att bli certifierad? – Det är ett omfattande arbete. Det kan ta upp till ett halvår, bland annat beroende på hur många säljkanaler företaget har och hur väl man lyckas med att bygga upp ledningssystem och rutiner. Certifieringsaktören gör intervjuer med ansvarig personal på företaget och gör stickprov i inspelade samtal. Företaget får sedan en avvikelserapport med sådant som måste åtgärdas. Dessutom följs certifierade elhandelsföretag upp årligen. Det ska inte vara för enkelt att bli certifierad! Att inneha certifikatet för Schysst elhandel ska ses som en kvalitetsstämpel på företagets säljaktiviteter. Hur många företag är certifierade? – I nuläget är sju företag är certifierade och runt 15 företag har skrivit avtal med certifieringsföretaget om att bli certifierade. Inom kort kommer Energiföretagen Sverige att gå ut på bred front till media om certifieringen. Även de certifierade elhandelsföretagen uppmanas marknadsföra sig mot kunderna. Vi vill att alla kunder ska känna till Schysst elhandel. Därför är vi speciellt glada över att prisjämförelsesajten Elskling valt att ta med märkningen i sitt urval. Förhoppningsvis kan vi på detta sätt höja kundernas tillit till branschen och även inspirera andra branscher att följa vårt exempel. MARIE KOFOD-HANSEN Nr 8 2018 Tidningen ENERGI 21