Tidningen Energi 1
Tema Mobilitet Fabriksskalet ska vara på plats i
Skellefteå andra halvåret 2019. ILLUSTRATION: NORTHVOLT Västerås och Skellefteå är redo för batterifabrik Bygget av Northvolts batteri fabrik har satts i rullning. Fortfarande står mycket på spel innan allt är klart. För det handlar inte bara om en stor och dyr anläggning – hela samhället kommer att påverkas, inklusive energibolagen, säger Jesper Wigardt, pressansvarig på Northvolt. – Det blir intressant att se vilka energibolag som blir vinnare i den utvecklingen. Northvolts projekt att bygga Europas största batterifabrik har beskrivits som både ambitiöst, beundransvärt och ett viktigt steg mot en hållbar värld. Enligt Jesper Wigardt, är det som är företagets övergripande drivkraft. – Den övergripande drivkraften är klimatfrågan och vikten av att ställa om vårt sätt att använda energi så att det blir hållbart och fossilfritt. Sedan våren 2017 då Peter Carlsson, tidigare logistikchef på Tesla, annonserade att han med sitt företag Northvolt ville bygga en gigafactory i Europa, har mycket hänt. Platserna för de två anläggningarna – labbet och fabriken – har bestämts. 38 Tidningen ENERGI Nr 8 2018 I Västerås har bygget av forsknings och utvecklingsenheten, Northvolt Labs, påbörjats. Planen är att all utrustning ska vara på plats första halvåret 2019. I Skellefteå där produktionsanläggningen ska stå har vägar börjat dras. Planen är att fabriksskalet ska vara på plats andra halvåret 2019. Den första av de totalt fyra produktionslinorna på 8 GWh/år ska stå klar i slutet av 2020. En kapacitet som räcker till lite drygt 100 000 fulladdade elbilar. 2023 ska alla fyra linorna stå klara med en total kapacitet på 32 GWh /år. Finansiering Pengar har också tagits in. Bland de första finansiärerna fanns Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och statligt ägda innovationsmyndigheten Vinnova. Sen dess har samarbeten har inletts med bland andra danska energijätten Vestas och ABB i Västerås. I våras gick Skellefteå Kraft in som partner med 100 miljoner kronor. I samma veva kom Siemens in som kommande batterikund och med en investering på 100 miljoner kronor. Nu under hösten bildade Northvolt tillsammans med tyska bilkoncernen BMW och belgiska återvinningsföretaget Umicore ett gemensamt teknikkonsortium med syfte att hitta en återvinningscykel för Northvolts batterier. Northvolt har räknat med att använda mer än 2 TWh el per år, vilket är cirka 1,5 procent av Sveriges årliga elproduktion. Samtidigt blir hela samhället alltmer elberoende. Hur kan energibolagen bäst möta denna utveckling? – Batterier innebär en möjlighet till flexibilitet i elnätet som tidigare i princip bara fossila bränslen kunnat möjliggöra. Energilager kan även göra att problem vi i dag löser genom nätuppgraderingar kan undvikas eller senareläggas tack vare att batterilager kan stabilisera lokalområdet, säger Jesper Wigardt och fortsätter: – En snabb omställning av både vår energiproduktion – med sol, vind även lokalt – och vår konsumtion – med snabbladdning och generellt större skillnad mellan hög och låg effekt – innebär även en omställning för energibolagen. Där kan energilagring och batterier innebära möjligheter. Det blir intressant att se vilka energibolag som blir vinnare i den utvecklingen. LENA WREEDE