Tidningen Energi 1
TrendNyheter Gör branschen synlig 2 I runda släng
ar behöver energi branschen relativt snart fylla på med 3 000 nya förmågor inom tre år. – Idag löser man till stor del kompetensbehovet genom ”kannibalisering”. Folk bara snurrar mellan bolagen och vi får inte in kompetens från nytt håll, sa Jonas Södergren från PRbyrån Reformklubben när han summerade diskussionerna på Framtidsdagen. Men konkreta förslag saknades inte: Fler och enklare vägar till utbildning. Gör energiföretagen synligare bland studenter. Eller ännu hellre – bygg upp en bild av de lockande utmaningarna i branschen redan innan högskolenivå. Läs mer om hur företagen arbetar med rekrytering i enkäten på nästa sida. Personal cirkuelerar i branschen och det behövs kompetens från nytt håll. Ett sätt att uppnå detta är att bli synligare bland studenter. Fokusera på kunden 3 På kort tid har vi gått från industrialism till individualism. Traditionella marknadsundersökningar eller demografiska profiler räcker inte längre särskilt långt för att förstå konsumenternas val. Det menar innovationslednings experten Håkan Ozan från KPMG. – Idag har alla samma förutsättningar att skaffa sig samma information. Detta samtidigt som företag inom alla branscher strävar efter att växa och därmed Hur intresserade är egentligen kunderna? 58 Tidningen ENERGI Nr 8 2018 På Framtidsdagen redogjorde Håkan Ozan för studien ”Me, My Life, My Wallet”. Här finns verktyg för att förstå komplexiteten bakom konsumenternas beslutsfattande. Deltagarna på Framtidsdagarna diskuterade intensivt om framtiden ligger i att utveckla spännande individuella erbjudanden – eller gäller detta inte energibranschen som kanske bör hålla fast vid att leverera utan krusiduller? Deltagarna konstaterade att data Håkan Ozan. tvingas tumma på sina marginaler. Det ställer krav på företagen att nischa sig gentemot sina kunder. för att driva den första varianten finns – men den används i mycket liten utsträckning för att förstå kunden. Men alla var inte helt övertygade om att kunderna verkligen är så intresserade av hur branschen löser saker, kanske räcker det bara att man gör det?