Kulturrådets årsredovisning 2020 1
Kulturrådets årsredovisning 2020 Resultatredovisn
ing Kulturrådets instruktion 1 § Statens kulturråd har till uppgift att, med utgångspunkt i de nationella kulturpolitiska målen, verka för kulturens utveckling och tillgänglighet genom att fördela och följa upp statliga bidrag och genom andra främjande åtgärder. 2 § Myndighetens ska särskilt verka för konstnärligt och kulturpolitiskt värdefull utveckling inom verksamheter som rör 1. teater, dans, musik och annan scenkonst, 2. litteratur, kulturtidskrifter, läsfrämjande och bibliotek, 3. bild och form samt museer och utställningar, 4. regional kulturverksamhet, 5. samiska folkets och övriga nationella minoriteters kultur, och 6. andra kulturella ändamål. 6 § Myndigheten ska följa upp och till regeringen redovisa verksamhetens kvantitativa och kvalitativa resultat. Följande ska följas upp och redovisas […] den statliga bidragsgivningen och övrig främjande verksamhet, per konst- och kulturområde, […] hur myndighetens verksamhet bidragit till att uppfylla de nationella kulturpolitiska målen. 6. Kulturrådets samlade resultat Kulturrådet bedömer att det samlade resultatet av den inre effektiviteten är tillfredsställande och har utvecklats positivt sedan 2019. Vad gäller yttre effektivitet bedömer vi att resultatet är gott, trots att det har varit ett år med utmaningar och nya, resurskrävande uppdrag. 6.1. Inre effektivitet Sammantaget bedöms kvaliteten i handläggningen vara tillfredsställande. Våra arbets och referensgruppers arbete bidrar till att bibehålla en hög kvalitet i handläggningen av ärenden. Beredning av ärenden sker i flera steg och involverar ofta minst två handläggare innan det avgörs. I den ordinarie bidragsgivningen förekommer det väldigt sällan fel av väsentlig karaktär i beslut. Kulturrådet har på kort tid och inom en helt ny form av stöd hanterat en stor mängd nya sökande, med mindre kännedom om Kulturrådets regelverk och processer, vilket bidragit till att relativt många har begärt ändring av beslut. Det relativt stora antalet krisstödsärenden som omprövats under året har endast i ett fåtal fall lett till ändrat beslutsutfall, vilket vi bedömer bekräftar att handläggningsprocessen håller hög kvalitet. Vi bedömer således att vi har en kvalitativ och rättssäker handläggningsprocess men att den behöver effektiviseras, främst genom förbättrat it-stöd. Vi bedömer även att våra processer för att hantera och kontrollera jäv är rättssäkra och transparenta samt att vår följsamhet till lagar och förordningar är god. Myndighetens utåtriktade service har utvecklats positivt sedan föregående år och bedöms vara tillfredsställande. Vi har under året genomfört riktade informationsinsatser via digitala plattformar för att öka kännedomen om våra bidrag och underlätta kontakten med myndigheten. Tillgängligheten har ökat genom förstärkt support inom krisstödet, även om väntetiden för telefon och e-post varierat mycket främst på grund av mycket ojämnt fördelat inflöde av frågor. I samband med utlysning av krisstöd förstärktes supportfunktionen och öppettiderna förlängdes, och användningen av vår onlinetjänst fortsätter att öka. 26