Kulturrådets årsredovisning 2020 1
Kulturrådets årsredovisning 2020 27. Strategisk k
ommunikation och omvärldsbevakning Kulturrådets instruktion 3 § Myndigheten ska också […] sprida information och kunskap om myndighetens verksamhet […]. Coronapandemin har påverkat samtliga delar av Kulturrådets kommunikation under året. Den interna kommunikationen har sedan i våras påverkats av att medarbetarna arbetat hemifrån och att interna möten främst har hållits digitalt. Det som planerats som fysiska möten och konferenser inom den externa kommunikationen har på liknande sätt präglats av digitala seminarier och webbinarier. För 2020 har Kulturrådet haft som mål att vår kommunikation ska vara engagerande, öppen, trovärdig och utvecklande i tillgängliga kanaler utifrån vår verksamhets och våra målgruppers behov, bland annat genom att vår webbplats i högre grad ska tillgodose dessa behov. Vi bedömer att den webbutveckling vi genomförde under året har bidragit till måluppfyllelsen. Analys av besöken på webbplatsen verifierar att webbsidorna för att söka bidrag är de mest besökta och att en majoritet av användarna hittar dit snabbt. Ett annat mål under året har varit att nå nya relevanta sökande till Kulturrådets bidrag och nya målgrupper. Årets uppdrag att snabbt fördela stora summor krisstöd var särskilt utmanande när det gäller att säkerställa att så många som möjligt av de som var berättigade att söka stöden också fick kunskap om dem. Under vårens fördelning av krisstöd var cirka 75 procent av de sökande organisationer och aktörer som tidigare inte sökt bidrag hos Kulturrådet. Vid höstens fördelning av krisstöd var cirka hälften nya sökande. Siffrorna reflekterar att många kulturaktörer är hårt drabbade av krisen, men de bekräftar också att vi nådde vårt mål att nå nya relevanta målgrupper med kommunikationen. Vi har också nått måluppfyllelse att nå nya målgrupper genom att vi arrangerade ett tjugotal webbinarier, skickade regionala och nationella pressmeddelanden och distribuerade nyhetsbrev. I förhållande till föregående år noterade vi en drygt 50procentig ökning av antal prenumeranter på Kulturrådets nyhetsbrev och knappt 50 procent fler följare i sociala medier. I år hade webbplatsen kulturradet.se cirka 280 000 besökare, vilket är omkring 25 procent fler än 2019. Cirka 660 000 besök har gjorts, vilket är omkring 50 procent fler än 2019. De två stora krisstöden till kulturen medförde en markant ökning av medieexponeringen för Kulturrådet i redaktionella och sociala medier. Under 2020 omnämndes Kulturrådet cirka 11 000 gånger i media, varav nyhetsmedier var den största kanalen. Det fanns en bred spridning bland nyhetskällorna, vilket har varit viktigt för att nå aktörer som inte kommit i kontakt med Kulturrådet tidigare. På Facebook och Instagram har Kulturrådets inlägg och annonser haft en räckvidd (antal personer som sett inläggen minst en gång) på cirka 870 000, med tydliga toppar under maj och oktober i samband med krisstöden. Annonsering om krisstöden har haft en räckvidd på nästan 400 000. Vi bedömer att det sammantaget är en tillfredsställande räckvidd för våra kommunikationsinsatser. De fysiska och digitala konferenser som Kulturrådet genomförde har haft som övergripande mål såväl att synliggöra kulturens roll i samhällsutvecklingen som att bidra till ny kunskap och samverkan. Enkäter har skickats ut i de sammanhang där det varit möjligt, ofta när vi ägt arrangemangen och även haft kunskap om vilka som deltagit. Resultaten redovisas i samband med redovisning av den aktuella konferensen. För tredje året i rad deltog Kulturrådet på det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur i Eskilstuna. Vi arrangerade två seminarier, Kultur och bildning i samhällsbygget och 94