Kulturrådets årsredovisning 2020 1
Kulturrådets årsredovisning 2020 förordningen17 b
idrar fördelningen till uppfyllelse av målet för de statliga insatserna till stöd för den kommunala kulturskolan. Kommunerna ansökte om bidrag före utbrottet av covid-19. Under beredningstiden kommunicerade vi dock med kulturskolorna om pandemin och om att det fanns stora möjligheter för kulturskolorna att planera om sina projekt utifrån deras behov. Kulturrådets bedömning är att utvecklingsbidraget används ändamålsenligt utifrån syftet med bidraget och att det starkt bidrar till kulturskolornas möjlighet att utveckla sin verksamhet utifrån sina lokala behov och förutsättningar, i syfte att bli angelägna och tillgängliga för fler barn och unga både i en bred och en fördjupad undervisning. Kulturrådet har även fått positiv respons från ett antal kulturskolor vad gäller utvecklingen av ansökningsprocessen. 15.2. Kulturskolecentrum Kulturskolecentrum (KSC), som är en del av Kulturrådet, har fortsatt att bidra till verksamhetsutveckling av landets kulturskolor genom att fördela utvecklingsbidrag, tillhandahålla kunskapsunderlag samt initiera och erbjuda plattformar för erfarenhetsutbyte och dialog. KSC har dessutom arbetat med det tidsbestämda regeringsuppdraget Kulturskoleklivet som slutredovisades i december 2020. KSC:s uppdrag är till stor del främjande, utöver fördelning av utvecklingsbidrag. I en tid av pandemi har dock arbetet med främjandeuppdraget mött flera utmaningar, där kulturskolorna haft svårt att prioritera utvecklingsfrågor och långsiktig kompetensförsörjning. I stället har de tvingats fokusera på den dagliga verksamheten och lösa de utmaningar pandemin medfört. Verksamhet och dialog med kulturskolorna har kunnat anpassas utifrån de nya förutsättningarna. Under våren initierade KSC snabbt ett nätverk för distansundervisning i kulturskolan i syfte att bidra till erfarenhetsutbyte och goda metoder, eftersom kulturskolor helt gick över till digital undervisning. Nätverket har träffats kontinuerligt digitalt, och ett webbinarium med fokus på frågor om dataskyddsförordningen och livesändningar genomfördes i november med drygt 300 deltagare. Samverkan mellan grundskolan och kulturskolan har kartlagts, och KSC har dels publicerat en rapport som har skickats till landets kommuner och centrala funktioner, dels genomfört ett webbinarium där kartläggningen presenterats.18 Man har även följt upp de statliga insatserna på området i enlighet med regeringens proposition19 samt följt upp kulturskolebidraget 2016–2018 i en rapport som lämnats till regeringen.20 Under året har nya kommunikationsinsatser initierats i syfte att dels tillgängliggöra kunskap och metoder för kulturskolorna, dels lyfta kulturskolans verksamhet och dess betydelse i ett bredare perspektiv. Kontakten med kulturskolorna och kännedomen om deras verksamhet och förutsättningar är avgörande och nödvändigt för att kunna utforma stödet på ett så relevant sätt som möjligt. Som en del i det arbetet tillsattes en sakkunniggrupp bestående av kulturskolechefer från kommuner i olika delar av landet och av varierande storlek. Gruppen fungerar rådgivande till KSC i syfte att stödet som utvecklas för kulturskolan är relevant och tillgängligt. 17 Förordning (2019:470) om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet. 18 Kulturrådet (2020). Kulturskola i samverkan. En kartläggning av samverkan mellan kulturskola och skola. 19 Prop. 2017/18:164. En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna. 20 Kulturrådet (2020). Resultat av bidrag till kulturskolan. Uppföljning av kulturskolebidraget 2016 – 2018. 65