Kulturrådets årsredovisning 2020 1
Kulturrådets årsredovisning 2020 aktuella området
. Detta tyder på att Kulturrådet uppfattas som en attraktiv arbetsplats. Till de flesta tjänsterna är en majoritet av de sökande kvinnor, vilket speglar stora delar av könsfördelningen mellan kvinnor och män i kultursektorn. Andelen kvinnor vid Kulturrådet uppgick i genomsnitt till 68 procent under året. Kulturrådet strävar efter mångfald i rekryteringen av chefer och medarbetare samt vid tillsättning av sakkunniga och ledamöter till våra arbets- och referensgrupper. 25.2. Kompetensutveckling Kärnan i arbetet vid Kulturrådet är bidragsprocessen, där all personal medverkar på olika sätt och i olika funktioner. Arbetsmomenten kräver ett flertal olika kunskaper och färdigheter – specifik konst- och kulturområdeskompetens, analys- och uppföljningskompetens samt ekonomisk och statistisk kompetens. Det krävs även kunskaper om Kulturrådets strategier bland annat för arbetet med barn och unga, för lika rättigheter och möjligheter, för att stärka det internationella samarbetet samt för det regionala tillväxtarbetet och regional kultursamverkan. Arbetet i bidragsprocessen medför att kompetensutveckling sker som en naturlig del av det dagliga arbetet. I kombination med utbildningsinsatser bidrar det till en god samlad kompetens för att säkerställa att bidragsprocessen bedrivs professionellt, rättssäkert och effektivt. Under året har färre utbildningsinsatser än vanligt kunnat genomföras med anledning av pandemin och den höga arbetsbelastningen som krisstödet till kulturlivet medfört. Under hösten påbörjades dock ett arbete för att utveckla och stärka rollerna som medarbetare och chef med en workshop för alla anställda. Den följdes av en medarbetarutbildning på samtliga enheter och en workshop om ledarskap med cheferna. Utvecklingsarbetet fortsätter 2021 med att ta fram en policy för medarbetarskap och ledarskap. Introduktionsutbildning för nyanställda har genomförts i frågor om Kulturrådets uppdrag och roll, om att vara tjänsteperson i statlig verksamhet och om enheternas verksamheter. En anpassad och koncentrerad introduktion genomfördes i oktober för de nya medarbetarna i krisstödet, vilket gav dem goda förutsättningar att snabbt komma igång i arbetet. 25.3. Arbetsmiljö och hälsa Kulturrådet arbetar systematiskt med frågor om arbetsmiljö och hälsa. Från mitten av mars har medarbetarna arbetat hemifrån på distans till följd av pandemin. Arbetsmiljöarbetet har därför inriktats på att underlätta och stödja chefer och medarbetare i distansarbetet. Information om hur alla kan medverka till minskad smittspridning har delats på flera olika sätt. Digital utbildning om ergonomi vid arbete hemifrån har tillhandahållits genom företagshälsovården. Medarbetarna har också fått ta hem utrustning till exempel datorskärmar, tangentbord och kontorsstol. Friskvårdstiden har utökats från 1 timme i veckan till totalt 3,5 timmar i veckan, så länge vi arbetar hemifrån. En arbetsmiljöutbildning för chefer och medarbetare med arbetsledande och samordnande ansvar genomfördes i april i samarbete med företagshälsovården. Utbildningen tog bland annat upp frågor om digitalt ledarskap. Årets medarbetarsamtal inriktades på arbetssituationen med arbete hemifrån. En temperaturmätning i form av en kort enkät har tagits fram i syfte att följa upp hur medarbetarnas arbetssituation påverkas av arbetet på distans. Mätningen genomfördes i 90