Kulturrådets årsredovisning 2020 1
Kulturrådets årsredovisning 2020 ställdes in med
anledning av coronapandemin. Det är en negativ utveckling som myndigheten inte har kunnat påverka. Under året har vi dock deltagit i ett fåtal seminarier till exempel en digital konferens – DansFunk branschdag – om dans och tillgänglighet som arrangerades av Skånes Dansteater. En del av Kulturrådets uppdrag handlar om att driva utvecklingen så att personer med funktionsnedsättning kan ta del av konst och kultur samt utöva kultur på jämlika villkor med andra. På konferensen deltog Kulturrådet i diskussioner om hur dansbranschen kan utveckla en hållbar agenda som möjliggör att publiken får ta del av fler föreställningar av och med dansare och koreografer med funktionsnedsättning. Andra informationsinsatser har genomförts i anslutning till olika nationella och regionala samlingspunkter för konstområdena. Insatserna syftar till att nå nya aktörer och på så vis bredda bidragsgivningen, utbudet och den publika tillgängligheten. De informationsinsatser vi genomfört i syfte att bidra till konstnärlig förnyelse och utveckling av verksamhetsområdet genom att nå nya sökande har lett till att nya sceniska uttryck finns närvarande i ansökningsomgångarna, till exempel vissa uttrycksformer inom dansområdet. Kulturrådet bedömer att den positiva utvecklingen är tillfredsställande. Kulturrådet och dess nordiska motsvarigheter deltar i ett treårigt samarbetsprojekt med Korean Arts Management Services (KAMS) 2019–2022. Syftet är att främja utbyte och nätverkande inom scenkonsten mellan Korea och de nordiska länderna. Kulturrådet deltog också i den digitala mässan CINARS som vanligtvis arrangeras i Montreal, Kanada. Inom musikområdet utvecklade Kulturrådet under året digitala kommunikationsinsatser med ambitionen att nå nya sökande och tydliggöra syftet med bidragen, vårt uppdrag och ansökningsförfarandet. Digitala möten i samarbete med folkbildningsorganisationer respektive riksorganisationer inom musikområdet hölls flera gånger under året och vi riktade information till vissa målgrupper genom sociala medier. Kulturrådet har under året noterat fler ansökningar inom detta konstområde än föregående år, vilket vi delvis tror beror på våra utåtriktade insatser. Vi bedömer det som positivt att fler aktörer har hittat till Kulturrådets bidragsgivning, men det medför ännu hårdare prioriteringar i förhållande till budgetramen i framtiden. Med anledning av behovet av dialog kring påverkan av coronapandemin på musikområdet har vi under året träffat ett stort antal aktörer som representerar musikbranschen. På så sätt inhämtade vi kunskap om situationen för kulturaktörer vid flera olika tidpunkter under året. Det bidrog till vår ökade beredskap vid vår hantering av krisstöd. Kulturrådet har kunnat konstatera att vissa bidrag i mycket hög grad medverkat till att uppfylla syftet med bidraget trots coronapandemin. Det gäller bland annat bidrag till musikutgivning och samarbete med komponister där bidragen riktats mot verksamhet som kunnat genomföras trots restriktionerna. Det är också viktigt att poängtera att dessa stöd hjälpt många musiker och komponister att fortsätta bedriva sina konstnärliga verksamheter på kort och förhoppningsvis på lång sikt. Vissa andra bidrag, till exempel bidraget till musikarrangörer, har huvudsakligen medverkat till att upprätthålla infrastrukturen men inte kunnat uppnå målet om att tillgängliggöra musik av hög kvalitet för en allmänhet. 40