Kulturrådets årsredovisning 2020 1
Kulturrådets årsredovisning 2020 Figur 5. Bevilja
de bidrag inom respektive område som bedöms gå till verksamheter som rör barn och unga 2018–2020, exklusive kultursamverkansmodellen samt bidrag som i sin helhet riktar sig till barn och unga*, tusen kronor *I figuren ingår samtliga bidragsformer utom de som i sin helhet riktar sig till barn och unga, det vill säga inköpsstöd till folk- och skolbibliotek, Skapande skola, Bokstart, litteraturstöd – barn och unga, bidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet samt verksamhetsbidrag till regional kulturverksamhet och Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. 15.1.1. Skapande skola Kulturrådet har under året anpassat arbetet med Skapande skola mot bakgrund av de resultat som framkom av den översyn som Kulturrådet gjorde 2019. Förändringsarbetet var inriktat på att öka intresset bland skolhuvudmännen att ta del av bidraget, så att fler barn och elever får ta del av aktiviteterna. Arbetets primära inriktning var att förenkla för de sökande och effektivisera handläggningen, och vi har ändrat såväl riktlinjer och verktyg för ansökan som kommunikationen om bidraget. För att stimulera små kommuner att söka får kommuner från och med 2021 möjlighet att söka tillsammans, och kommunala huvudmän får ta med statliga och fristående huvudmän i sin ansökan. Kommunerna får också söka bidrag för förarbete och efterarbete med skolans pedagoger och den professionella kulturaktören. Under 2020 var söktrycket fortsatt högt sett till antal sökande huvudmän. Bidragsansökningarna för läsåret 2019/20 uppgav ett planerat antal deltagare på 891 419 barn och elever. Motsvarande siffra för läsåret 2020/21 var något lägre – 829 194 barn och elever. Under 2020 fördelade Kulturrådet drygt 182,5 miljoner kronor till Skapande skola i förskolan och grundskolan. Under 2020 genomförde vi många informationsinsatser riktat till skolhuvudmännen. Målet var att förtydliga bidragets syfte, stödja dem som redan söker samt få fler, såväl kommunala som fristående skolhuvudmän, att söka bidrag. Ett antal webbinarier och digitala möten ägde rum och vi använde även sociala medier i informationsarbetet. På Kulturrådets webbplats har vi presenterat ett antal Skapande skola-projekt för att visa hur 62