Buffé Sida 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28 Hur dåligt mår Östersjön: Vatten att
dricka, att bada i och att sakta ro sommarekan över, det vill alla ha. Ändå låter vi Östersjön, vårt eget innanhav, må dåligt. AV ANNA GIDGÅRD • Östersjön är ett känsligt hav med hårda livsvillkor redan under normala förhållanden. Men vi människor håller på att krympa marginalerna ytterligare genom art förorena vattnet. Världsnaturfonden arbetar på många sätt för att rädda Östersjön, och har nyligen inrättat en speciell fond som ska inrikta sig enbart på Östersjön och länderna runt omkring. - Vi arbetar både genom utbildning, projektverksamhet och genom att springa i korridorerna hos makthavare både i Sverige, övriga Östersjöländer och i Bryssel för att få igenom politiska beslut som gynnar den känsliga miljön i Östersjön. Vi ger också bidrag till forskare som söker pengar till sina projekt, säger Ola Jennersten som är naturvårdsintendent på Världsnaturfonden. Pengar till de olika projekten kommer både från privatpersoner, organisationer och från staten. Bland annat så ger försäljningen av Skona, ICA s egen serie med miljöanpassade produkter, cirka 250 000 kronor om året till Världsnatur> FOTO: OLA JENNERSTEN/N fonden. I serien ingår över 40 produkter för tvätt, disk och rengöring mm. Ola Jennersten berättar att både djur och natur runt Östersjön har det svårt. -Tumlaren exempelvis är Östersjöns enda val, och den är mycket sällsynt. Det finns bara cirka 1200 stycken kvar av det genetiskt unika bestånd som lever i Östersjön. Både fiske och miljögifter har gjort sitt för att slå ut den lilla valen. Den stora faran idag är att de av misstag fastnar i fiskeredskap. Ett annat djur som varit illa ute men som nu verkar vara räddat, i alla fall för tillfället, är havsörnen. Den som någon gång haft den mäktiga upplevelsen av att se en havsörn cirkBättr e milj ö me d ny a lastbila r Snart lanseras en biogasbil som är ytterligare ett steg mot miljöanpassade transporter. AV ANNA GIDGARD • Mängden distribuerade varor till ICA-butiker ökade under året med 6 procent. Men trots det har utsläppen från ICA-handlarnas lastbilar minskat med sex procent. Anledningen är att IC A börjat använda högfordon, som man kan lasta i två plan, och olika alternativa bränslen. la högt i skyn på breda vingar hoppas nog att även våra barn får vara med om detta. Det tog hela 25 år för havsörnen att komma tillbaka efter att den blivit offer för de gifter som släppts ut i naturen. Förbud mot giftet PCB och vinterutfodring med giftfritt kött räddade Östersjöstammen från undergång, och idag är antalet överlevande ungar lika stort som före miljögifternas tid. Ola Jennersten berättar också om fisken i Östersjön. -Torsken och laxen är båda känsliga för miljöstörningar. Kraftverksutbyggnad och den mystiska sjukdomen M-74 har försvårat laxens återväxt och torsken har drabbats av syrebrist och ett alltför intensivt fiske. -Gödningsämnen från jordbruk, trafik och industri ställer till stora problem när de så småningom når havet. Då börjar en nästan ohämmad tillväxt av plankton och alger. En tredjedel av Östersjöns bottnar är döda på grund av syrebristen som övergödningen orsakar, säger Ola Jennersten. Det mest effektiva sättet att stoppa övergödningen börjar vid utsläppskällorna. En gigantisk uppgift består i att förändra närmare 80 miljoner människors sätt att producera mat, transportera sig och varorna samt utvinna energi. Samarbete och påverkan av beslutsfattare är framgångsvägar för miljöarbetet i Östersjön. -ICA s målsättning är att år 2010 inte köra några distributionsfordon på fossila bränslen, säger Stig Berglund på ICA Handlarnas AB. Bland annat har sex lastbilar med rapsdrivmedlet RME satts in i Stockholm. Försöket har fungerat bra och under 1997 ska RMEdrivna bilar introduceras i Göteborg och Malmö. I augusti börjar en biogaslastbil köras i Stockholm. Biogas är det mest ekonomiska och miljövänliga alternativet som finns just nu, och bränslet kommer att tankas på Stockholm Vattens reningsverk i Bromma. Det man tankar är metangas som återvunnits ur reningsprocessen enligt kretsloppsprincipen. I Göteborg finns också en naturgasdriven lastbil. Förutom att utsläppen minskar så alstrar naturgasbilen lägre buller (liksom biogasbilen) och kan relativt enkelt ställas om till biogas.
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32