Kollega 1
”Det är som ett – Ibland blir man så förbaskad at
t man inte riktigt vet vart man ska ta vägen. Jag tycker så synd om ungdomarna som ofta blir lurade att skriva på eländiga avtal. Det säger Mark Johansson, ombudsman på Unionens regionkontor i Växjö. I Växjö fi nns numera många callcenters och bemanningsföretag och när de unga söker sitt första jobb är det ofta där de hamnar. – Förutom i ett par stora bra företag som funnits länge så har vi problem med många företag i nästan hela it-branschen, säger Mark Johansson. – Om ett företag har funnits i hundra år har man redan haft sina duster med facket. Men i nya företag kan det dröja ett tag innan arbets givaren råkar ut för en klok människa som kanske är fackligt bevandrad eller i vart fall vet att facket fi nns. Och det är först då vi får vetskap om vad som pågår. Det som ofta händer är att ungdomarna hamnar i en situation där de, glada över att få ett jobb, skriver på ett anställningskontrakt som sedan visar sig innehålla villkor som de inte alls förstått innebörden av. Och har man väl skrivit på ett kontrakt så gäller de villkor som står där. Då krävs egentligen ett lagbrott för att facket ska kunna göra något. Om man nu ens är med i facket. – I företag som saknar kollektivavtal kan arbetsgivaren skriva rätt mycket tokigheter i anställningsavtalen. Och även om det fi nns ett kollektivavtal så är det ingen garanti för att allt går rätt till. Då hänger det ändå på att någon är med i facket och hör av sig till oss. Ett vanligt problem är att arbetsgivarna lägger över så mycket risker och kostnader på den anställde som möjligt. Nyligen lyckades Mark Johansson förhandla sig till ett skadestånd på 10 000 kronor var till två unga kvinnor som jobbat på ett callcenter i ett års tid där arbetsgivaren brutit mot semesterlagen. När han granskade den ena kvinnans anställningskontrakt och löneavier upptäckte han bland annat att arbetsgivaren ”nollat allt vad semester heter”, eftersom där inte fanns några uppgifter om intjänad semester eller liknande. Dessutom utgick ingen lagstadgad semester- 12 KOLLEGA 2-12 ersättning. I stället hävdade arbetsgivaren att den ingick i provisionslönen. – Det innebar alltså att varje säljare betalade för sin semesterersättning med sin egen provision. Mark Johansson anser att ungdomarnas situation på dagens arbetsmarknad kan liknas vid ett lotteri. – De kan ha tur och komma till en väldigt bra första arbetsgivare som är schyst och behandlar dem som andra anställda. Men sedan fi nns det också de som utnyttjar ungdomarnas okunnighet. – För många blir det en chockupplevelse när de kommer ut på arbetsmarknaden. Och tyvärr är det bara ett fåtal som tar kontakt med oss. Gunilla Bäcklund, ombudsman på Unionens kansli i Stockholm, vill se en skärpning när det gäller vilka annonser som läggs ut på Platsbanken. – Det är framför allt där som man löper stor risk att råka ut för oseriösa arbetsgivare. De annonserar efter folk varje vecka, där- för att man bara stannar kvar tills man upptäcker att man får stå för alla kostnader själv och att hela provisionslönen kan ätas upp av det. Men eftersom Platsbanken ligger på Arbetsförmedlingens webbsida tror många att de annonserna är seriösa. När Gunilla Bäcklund undersökt saken har hon fått veta att Arbetsförmedlingen inte har någon laglig rätt att stoppa de här annonserna. – Men om många unga kommer tillbaka till Arbetsförmedlingen och berättar att de blivit lurade, utnyttjade och inte fått någon lön så börjar man ju fundera på om det här kanske är något slags systematiskt bedrägeri. Och då behövs det en lagskärpning så att man kan plocka bort annonserna. Mest ledsamt är ändå att så många unga inte ens har förstått att de har rätt till ett Gunilla Bäcklund är mycket kritisk mot att oseriösa arbetsgivare får lägga ut annonser på Platsbanken. SCANPIX