Kollega 1
Johansson, som fi ck en dator i högstadiet och
lärde sig HTML-kod tack vare spelandet. De äldsta inom dataspelsbranschen (runt 40 år) är mer eller mindre självlärda, men på senare år har det poppat upp ett otal utbildningar. Flertalet av de nyutbildade kommer att slukas av den spirande mobilspelmarknaden, tror Rickard, för de kan få svårt att komma in hos dataspelsutvecklarna. – Branschen har visserligen brist på folk, men på rätt folk. Vi vill ha den erfarenhet som två tre släppta spel ger. Att jobba med ett spel är en lång process och det är inte alltid folk är villiga att ge två år av sitt liv till något de inte vet hur det ser ut när det är klart. En del droppar av. Själv gav han ett och halvt år till spelet Syndicate, och det var först i somras som man visste vad man hade för produkt. Nu när spelet är klart följer en kritisk period där det gäller att hålla kvar folk. – Som kreatör vill man ha intressanta projekt att ta tag i. Vi tar hand om personalen extra nu. Låter dem bygga lite, ha kreativ verkstad, testa lite egna grejer. Det handlar inte enbart om att göra dem glada och nöjda, det kommer också ut bra idéer ur fl ödet, säger Rickard Johansson. Men det pågår redan ett nytt projekt på Starbreeze. Ett superhemligt. Det enda man avslöjar är att det har något att göra med regissören Josef Fares, som stryker omkring i korridorerna. Fast alla spel är mer eller mindre superhemliga tills den dag de ska marknadsföras. – Vi vill att det ska smälla högt och överraska. Även om vi känner till de fl esta andra projekt som rullar på andra studior så är vi duktiga på att inte sprida det vidare. – Även om vi konkurrerar med andra dataspelsföretag lite om arbetskraften konkurrerar vi egentligen inte om spelutrymmet. Vi brukar träff as, ha spelturneringar mellan företagen. När Rickard Johansson pratar om sitt jobb sipprar det liksom fram ohöljd glädje och stolthet. Emellanåt slås man av tanken att han kanske också är aningen modifi erad, ett lydigt och lojalt redskap åt företaget, som mer och mer framstår som en våt dröm för var och en som är svältfödd på kreativa och inspirerande arbetsmiljöer. Men Rickard Johansson är med i ytterligare ett syndikat – Unionen. Det gör honom ganska ovanlig i en bransch där intresset för facket är tämligen svalt. Enligt dataspelsbranschens talesperson, Per Strömbäck, väcks frågan om kollektivavtal ibland – från arbetsgivarhåll. De anställda påstås vara ointresserade. Men Rickard Johansson tror snarare att den låga anslutningsgraden beror på vilken ledning man har. – Att organisera sig fackligt ses inte alltid med gillande ögon och det fi nns liten förståelse för att folk faktiskt vill ha en trygg tillvaro. Det här har varit en omogen bransch på många sätt – det är 20 KOLLEGA 2-12 först nu vi börjat kunna göra realistiska planer. – Tryggheten blir viktigare när vi kommer upp i åldrarna, men sedan måste facket engagera sig mer i branschen också. Det här är en speciell verksamhet, det är svårt att planera spelprodukter och det går inte att ta ett standardavtal från vilket bransch som helst och tro att det funkar på oss. Det blir en utmaning för facket att ta tag i, säger Rickard Johansson och associationerna till en modifi erad Syndikatagent kommer på skam. Bara några veckor senare, strax innan Syndicate ska släppas, kommer nyheten som bekräftar Rickard Johanssons nyktra bild av branschen. Starbreeze varslar 25 personer, både projektanställda och fasta, om uppsägning. Det har uppstått arbetsbrist nu när spelet är klart. – Spelbranschen kan gå genuint dåligt, nästan alla företag har varit nära konkurs. Rickard Johansson, som får beskedet under sin semester, får dock stanna på Starbreeze. »Att organisera sig fackligt ses inte alltid med gillande ögon och det fi nns liten förståelse för att folk faktiskt vill ha en trygg tillvaro.« STARBREEZE 1998: 03 Games bildas. 2000: Starbreeze studios i Härnösand förvärvas. 2002: 03 Games byter namn till Starbreeze. 2004: Genombrottet First person shooterspelet ”Riddick: The Escape from Butcher Bay”, som bygger på fi lmen Chronicles of Riddick med Vin Diesel. (Xbox, Windows). 2007: Starbreeze utses till Nordens bästa datorspelutvecklare av tidningen Metro. The Darkness, baserad på en serietidning släpps (Xbox 360, Playstation 3). 2009: Riddick: Assault on Dark Athena släpps. (Xbox 360, Win, PS 3). 2010: Förlaget drar i handbromsen för ett nytt spel man jobbat på i ett år och ett halvt år. 2012: Syndicate, som bygger på ett gammalt spel, släpps. 2012: Starbreeze varslar 25 personer på grund av arbetsbrist.