Kollega 1
Vadå, har inte ni också ett flipperspel på jobbet
? Som besökare på Starbreeze i Uppsala är det omöjligt att inte fascineras av den kreativa miljön. att någonstans iakttar ett av de syndikat som styr denna dystopiska värld allt som görs av dess hjärntvättade agenter och modifierade företagsrepresentanter. Samtidigt i ett parallellt universum, det vi kallar IRL (in real life), visar en annan företagsrepresentant upp sitt syndikat. Miljön här är också dov, men ett blekt dagsljus sipprar in genom de nerfällda persiennerna. Man ser skymten av en och annan stormtrooper, någon zombie, men de flesta av företagets medarbetare sitter tysta och hålögda framför bildskärmar, dömda att testa samma sak om och om igen dagarna i ända. – Folk får för sig att det här är drömjob- M 18 KOLLEGA 2-12 bet. Men när man har spelat samma ofärdiga spel 43 miljoner gånger är det inte lika roligt, iljön är mörk och dunkel. Det ligger som ett oroligt brus under ytan. Man känner sig övervakad – vet med säkerhet säger företagsrepresentanten Rickard Johansson. Vem tror han att han lurar? Självklart är det något av en dröm att få betalt för att spela datorspel hela dagarna – även om det handlar om att få uppdrag i spelet Syndicate. Tröttnar de på syndikatet kan de alltid köra en omgång flipper eller något annat av de otaliga spel som finns på dataspelsföretaget Starbreeze i Uppsala. Miljön må vara dunkel men den formligen kokar av kreativitet och lekfullhet. Och företagsrepresentanten är ingen hårdkokt agent, utan en genomhygglig gamedesigner, som lämnade den ytliga reklambranschen för sex år sedan, för att få arbeta med ”produkter som folk verkligen vill ha och blir glada av”. – Jag omskolade mig privat. Gick en två årig KY-utbildning i datorgrafik och planen var egentligen att jobba med böcker, säger Rickard Johansson, vars första jobb som grafiker bestod i att göra husväggar. Han har kommit långt sedan dess även om han, liksom den virtuella världens karaktärer, behövt forcera en del hinder på vägen. För några år sedan blev han av med jobbet då finanskrisen i USA skakade om den svenska spelbranschen. Studion Grin gick i konkurs och Avalanche sade upp ett 80-tal – inte för att folk slutade köpa spel, utan för att de utländska beställarna drog öronen åt sig. Men nu är branschen på fötter igen och 2010 (senaste siffrorna) hade man den största omsättningen hittills, 1,2 miljarder, en ökning med 22 procent. Rickard Johanssons lön har väl inte ökat i riktigt samma takt, men tillräckligt för att han kan betrakta den som okej. – För några år sedan var lönerna i branschen notoriskt låga. Man levde på att det var ett kul jobb. Nu har man insett att man behöver betala bra löner för att får duktigt folk. Ingångslönen är väl fortfarande låg, men löneutvecklingen