Kollega 1
I BEGYNNELSEN Det här tros vara en av förklaringa
rna till det svenska dataspelsundret. Datorn Commodore 64, eller VIC 64:an, började säljas i slutet av 1980-talet – den såg ut så här och kopplades upp till en vanlig tv. De tonåringar som lyckades övertala sina föräldrar att investera 3 995 kronor, blev sedan otroligt bra på att bygga upp små program från scratch. Demoprogrammen skickades sedan med vanlig post över hela världen till andra Commodoreanvändare eller delades ut till andra på lan-partyn. Commodore 64 är den dator som sålt mest i hela världen och har haft längst livslängd. är bra, säger Rickard Johansson, som klättrat från grafi ker till leadgrafi ker till leveldesigner till gamedesigner. – Det här är en bransch där man kan få en bra och ganska uttrycksfull karriär med mycket infl ytande om man tar för sig och antar utmaningen. Den kreativitet man får utlopp för här är svår att hitta någon annanstans. Sveriges dataspelsframgångar har fl era förklaringar, den främsta är demoscenen som uppstod när tonåringar på 1980-talet lyckades övertyga sina föräldrar att en Commodore 64 skulle underlätta skolarbetet. Under 1990-talet fi ck vi en ny generation av spelare och programmerare i barnen till anställda som fick skattesubventionerade hemdatorer. – Hemdatorerna ligger till grund för den datorinfrastruktur vi har i dag. Vi har kommit långt jämfört med andra länder, säger Rickard Viljar Sommerbakk, senior game designer, och Rickard Johansson tittar igenom utdrag från spelet Syndicate som nu har släppts i butik. Det var en lång resa. Rickard jobbade med spelet i ett och ett halvt år. 2-12 KOLLEGA 19