Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER Arbetslag gör framsteg i Carlbergstunneln
som blir 2 114 meter lång. Infrastrukturföretaget Implenia Norge fortsätter arbetet med projekt SMS 2A. I ett joint venture med Acciona – MossIA binder företaget samman städer runt Oslo genom att bygga en ny tvåspårig järnväg mellan Sandbukta och Såstad i staden Moss. Nu utför arbetslag just nu sprängningar på flera platser. FOTO: IMPLEMENTIA NORGE/ NORWAY Sprängningen startade för de återstående 470 metrarna av norska Carlbergtunneln Nyligen startade sprängningen för de återstående 470 metrarna av basen av Carlbergtunneln, som är en av de två tunnlarna på den 10,3 kilometer långa uppgraderade sträckan Østfoldbane Sandbukta - Moss - Såstad, som byggs av samriskföretaget "MossIA" ANS " (Implenia och Acciona). Arbetets varaktighet beräknas till 10 veckor. AV MARKKU BJÖRKMAN På Carlbergstunnelns cirka 470 meter i norr är tunneln extra bred för att rymma tre tågspår. Här är tunneln upp till 22 meter bred och över 12 meter hög. Positiv effekt Man beslöt därför att schakta ut berget i två pass, sprängning av "övre skivan" eller övre delen upp till norra gavelväggen. "Paletten", den nedre delen, består av ca 3 m berg som nu ska sprängas i maj och juni. 14 - En positiv effekt av detta tvåstegsupplägg är att tillgången till tunneltaket är bättre för efterarbetet. Det är inte fullt så högt och gör att vi kan arbeta säkrare och mer effektivt", förklarar Kenneth Haraldseth, projektledare för tunnelkonstruktionen. - Slutarbetet med att utjämna tunnelns betongdäck är nu klart och vi är redo att spränga den nedre delen av tunneln. Kräver sextio sprängningar "Paletten", alltså den nedre delen av tunnelprofilen är åter delad i bredd så att första halvan på ena sidan och sedan den andra sidan kan tas bort. – Vi börjar i söder, strax nedanför ringväg 9B, och spränger först mot norra ändstationen, som ligger ungefär i slutet av Sturlas vei. Därifrån spränger vi oss vidare söderut och stannar när vi kommer fram till stigen. – Det beräknas att tunneln kommer att kräva 60 sprängningar för att genomföras, ungefär en sprängning per dag måndag till lördag i cirka 10 veckor. Framstegen blir cirka 15 meter per sprängning, säger Haraldseth. Borra först och sedan spränga Tunnelarbeten utförs i fasta, repetitiva sekvenser. Till skillnad från normalt tunnelbygge görs ingen injektionsborrning efter sprängningen, utan spränghålen borras före sprängningen. Det innebär mindre borrarbete och totalt sett mindre borrljud för lokalbefolkningen. Bergförhållandena i Carlbergstunneln är genomgående goda, så arbetet i tunneln har gjort goda framsteg. Fasta skjuttider/ tidsfönster för sprängningen planeras på kvällarna mellan klockan 19.00 och 23.00. Detta ger dig hela natten för att få ut gaserna ur tunneln innan det slutliga arbetet börjar kl. 07:00. . Genombrott väntas 2025 Att bryta tunneln mot centrum blir en del av centrumarbetet. Det exakta datumet är ännu inte fastställt, men vi antar att det kommer att ske under loppet av 2025. n Källa: Bane NOR NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023