Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG "Nackdelen är att vi inte har
någon erfarenhet i Sverige av att använda maskinen, som praktiska aspekter och kostnader" á det skapats ett oändligt behov av underhåll, säger Björn Dehlbom. Rapporten pekar på att fördelarna med banunderbyggnadsmaskinen är att där det finns dubbelspår är det möjligt att renovera det ena spåret, samtidigt som trafiken fortsätter gå på det andra spåret. Detta är inte möjligt när grävmaskin används, som är det brukliga i Sverige. Man slipper också bygga tillfartsvägar till spåret, vilket är nödvändigt med grävmaskiner och dumprar. Men det finns även nackdelar. Den ena handlar om vårt kalla klimat och att maskinen måste klara av att lägga in frostisolering så att inte tjällyftningar inträffar under kalla vintrar. På grund av det varmare klimatet på kontinenten så finns ingen erfarenhet av detta. Den andra nackdelen är att vi inte har någon erfarenhet i Sverige av att använda maskinen, som praktiska aspekter och kostnader. Rapporten föreslår därför ett eller ett par pilotprojekt för att testa arbetsmetodiken. Rapporten är skriven för geotekniker och de som arbetar med underhåll och upprustning av befintliga järnvägar. Men ämnet kan säkert engagera tågentusiaster av flera slag. – Gillar man stora maskiner är det här något att fascineras av. Det är vagnar, transportband och material som transporteras åt alla håll. Enkelt uttryckt kan man säga att framför maskinen ligger gammal järnväg och efter den ligger ny, där den dragit fram, säger Björn Dehlbom. n Gillar man stora maskiner är det här något att fascineras av. Det är vagnar, transportband och material som transporteras åt alla håll, säger Björn Dehlbom. FOTO: SGI. Rälsjustering i höjd och sidled Rälsbefästning Isolering av avvattningslådor och spårhållare VITREA AB – ALLT INOM SPÅRBYGGNATION RCS-Rail Comfort System med räls och befästningsmaterial – en komplett och garanterat isolerad spåranläggning. www.vitrea.se 60 NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023