Nordisk Infrastruktur 1
Anders Nylander är vd för Måleriproduktion AB. Fö
retaget, som bland annat arbetar med tåg, var en av utställarna på järnvägs mässan Train & Rail. Nu målas tåg om med vattenbaserad färg Måleriproduktion AB verkar i en konservativ bransch där efterfrågan på lösningsmedelsbaserade färger är stor. – Många kräver att det ska vara det, men vi försöker att påverka branschen, som är rätt konservativ, att inse att dagens vattenburna produkter är väldigt bra, sa bolagets vd Anders Nylander på järnvägsmässan Train & Rail. Den tågrelaterade delen av Västeråsbaserade Måleriproduktion står för ungefär 15–20 procent av bolagets totala affär. – Men det är en ökande del och det är den som vi framför allt försöker fokusera på, sa Anders Nylander. Vad är det ni gör konkret när ni jobbar med tåg? – Vi är ju i målningsprocessen och möjligtvis lite närliggande, om det kan vara något rostskydd kanske. Men framför allt: Vi målar om tåg. Det kan vara som en del av en underhållsplan för tåget – en livstidsförlängning. Men ganska ofta är det att operatörerna vill branda om tågen för att de flyttas runt mellan olika operatörer, lånas ut eller säljs. Hur går målningen till? – Tåg är relativt nära billackering och det är ofta billacker som man använder. Branschen är fortfarande lite konservativ även om den börjar förändras. Det är fortfarande mycket lösningsmedelsbaserade lacker, men det går mot vattenburet mer och mer. Och vi har ett stort projekt inne nu där vi uteslutande målar med vattenbaserade färger. Det är ett miljötänk alltså? – Ja, absolut. Branschen vill det, och det vi ser medialt är att alla lyfter sin miljöprofil. Då blir ANNONS det konstigt om några står och jobbar med lösningsmedelsbaserade produkter eller kräver att det ska vara det. Vi försöker att trycka på för att branschen, som är rätt konservativ, ska inse att dagens vattenburna produkter är väldigt bra. Anders Nylander berättar att Måleriproduktion har som ambition att växa. – Vi finns på i dagsläget på tre sajter med tågunderhåll. Västerås är vår största enskilda med egna lokaler och eget måleri. Vi kan ta in 195 meter långa fordon i en byggnad där vi kan lyfta tåg om det behövs. Det finns en grav i spåret bredvid och vi har åtta målningsboxar. Vi kan måla ett tåg som är åtminstone lite drygt 100 meter långt. www.maleriproduktion.se