Nordisk Infrastruktur 1
Under byggnationen användes fyra tunnelborrmaskin
er. Maskinerna är 150 meter långa, väger cirka 2400 ton och borrhuvudet har en diameter av 9,96 meter. á installerat över 25 000 pelare med en diameter på 0,80 meter i diameter och en längd på upp till 20 meter för djup jordförstärkning. Tidigt i projektet stod det också klart att byggnationen inne i berget skulle bli en utmaning, bland annat på grund av bebyggelse ovan mark, vägtunnlar, och ett stort oljelager som förser bensinstationer och flygplatsen Gardemoen med bränsle. Efter att ha studerat olika borrningstekniker föll valet till slut på fyra stora tunnelborrmaskiner, TBM, från tyska Herrenknecht för att borra stora delar av Follobanens två separata tunnlar, en för södergående trafik och en för norrgående. TBMtekniken är vanlig vid utgrävning av långa tunnlar i mellersta Europa, men är desto mer ovanlig i Norden. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023 – Byggande med TBM ger ett högkvalitativt arbete och är samtidigt den mest skonsamma lösningen för grannar och närmiljö, förklarade Follobanens biträdande projektdirektör Anne Kathrine Kalager när arbetet inleddes. Att bygga mitt i centrala Oslo har också medfört ett flertal utmaningar, bland annat anpassning till bebyggelse, nuvarande trafik på väg och järnväg, kommersiella intressen och medeltidsparken Middelalderparken som Follobanen passerar under. På vissa sträckor, där entreprenörerna inte har kunnat använda varken TBMtekniken eller sprängning har de istället använt den dyrare och mer tidskrävande drillandsplitmetoden, som tidigare inte har använts i Norge. I denna metod borras ett stort antal hål i berget där man sedan för in ett spjut som expanderar och spräcker sönder berget. – Det är en väldigt långsam metod som sliter mycket på utrustningen eftersom vi har så hårt berg i Norge. Vi har därför bara använt drillandsplit på de sträckor där vi absolut måste, berättar Adler Enoksen, projektledare för Drill & Blast vid Bane NOR, till Bane NOR:s hemsida. Dyrare än beräknat Även om det redan från start fanns stöd och förståelse bland allmänhet för byggnationen av Follobanen så har projektet kantats av flera negativa rubriker under byggnationen. 2012 beräknades projektet kosta 23,4 miljarder norska kronor, men åtta år senare hade á 39