Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG á ”Man kan slå split och tvive
l i samhället, bygga in spänningar mellan samhällets beslutsfattare, mellan medborgare och mellan civila och militära aktörer”, sa Per Wikblad. Hans budskap var dock att inte bara dra erfarenheter från Ukraina. Försvarsmaktens uppskattning är att nästa konflikt kommer att ha en annan karaktär. De sidor som är inblandade i konflikten får erfarenheter av vad som gått bra och vad som gått dåligt och kommer inte att upprepa tidigare misstag. Ett kommande svenskt Natomedlemskap innebär att en gemensam försvarsplanering kommer att ske för alla medlemsländer i Norden. ”I det är det väldigt viktigt att man har transporter inte bara inom Sverige utan över alla landsgränser här uppe så att man kan flytta resurser emellan länderna”, sa Per Wikblad. När Nato förstärker sin östra flank mot Ryssland innebär det en kraftig ökning av personal. Och Sverige väntas behöva ta emot tusentals individer i de norra delarna av landet framöver. Det kräver också infrastruktur. ”Problemet är att ju längre upp i norra Sverige man kommer desto glesare blir det med järnvägar och vägar, så infrastrukturen är begränsad och det gör att det blir sårbarare, försörjningen är lättare att slå ut”. Försvarsmakten efterlyser nu satsningar på infrastruktur som kan uppfylla de militära kraven och föreslår att medel för ändamålet "Problemet är att ju längre upp i norra Sverige man kommer desto glesare blir det med järnvägar och vägar" ska sökas från olika EUfonder. ”Den civila infrastrukturen måste också svara mot Försvarsmaktens behov. Den måste även vara robust och tåla störningar och ju sämre resiliens desto lättare är det för en fiende att slå ut den”, sa Per Wikblad. n europakorridoren.se 30 NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023