Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER I Finland används spårvidden 1524 mm och
i utredningen har man bedömt genomförandet av olika banavsnitt med den europeiska spårvidden 1435 mm. I utredningen granskas verkningarna av tre olika alternativ. FOTO: VR TRANSPOINT, KREDIT: JUHO KUVA Finländsk utredning: Ändring av spårvidden inte lönsam Kommunikationsministeriet publicerade nyligen en utredning om möjligheterna kring och verkningarna av den europeiska spårviddens ibruktagande i Finland. Enligt preliminära bedömningar i utredningen är kostnaderna för de undersökta alternativen betydande i förhållande till nyttan. AV MARKKU BJÖRKMAN Sett enbart ur ett trafikperspektiv pekar utredningen på att alternativen inte är lönsamma. Å andra sidan bör eventuella ändringar bedömas också till exempel NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023 med tanke på försörjningsberedskapen och andra stora infrastrukturinvesteringar. Bakgrunden till utredningen är det förslag från Europeiska kommissionen som föreskriver att nya spårförbindelser i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) utan undantag ska byggas enligt den europeiska spårviddsstandarden. Behandlingen av förslaget pågår fortfarande i EU. Närmare bedömning Största fördelarna att bygga en ny stamförbindelse från Helsingfors till Torneå I Finland används spårvidden 1524 mm och i utredningen har man bedömt genomförandet av olika banavsnitt med den europeiska spårvidden 1435 mm. I utredningen granskas verkningarna av tre olika alternativ 1. Ny stamförbindelse med europeisk spårvidd vid sidan av stambanan från Helsingfors till Torneå 2. Nya banor med europeisk spårvidd inom projektbolagen 3. En ändring av TEN-T-nätets banor till europeisk spårvidd. Enligt utredningen skulle det första alternativet ge de mest omfattande fördelarna och minsta nackdelarna. Också ett byggande av nya 1435 millimeters banor inom projektbolagen, dvs Finlandsbanan, Entimmeståget till Åbo och Östbanan, bör bedömas närmare. á 7