Nordisk Infrastruktur 1
Fakta Maskinen, som är spårgående, kan både byta
ut eller rena befintlig makadamballast under järnvägsspåret. Den kan även byta ut olämplig fyllning under makadamballasten till underballast, ett bergkrossmaterial av hög kvalitet. Produktionstakten är upp till cirka 1000 spårmeter per dygn. En del av den cirka en kilometer långa maskinen. FOTO: BJÖRN DEHLBOM, SGI. M askinen är ungefär en kilometer lång. En av fördelarna med den är att arbetet går fortare och att spår inte behöver stängas av lika länge, säger Björn Dehlbom, geotekniker vid Statens geotekniska institut, SGI. Statens geotekniska institut har fått i uppdrag av Trafikverket att utvärdera metoder för att öka bärigheten, eller bärförmågan, på den svenska järnvägen. Björn Dehlbom har utvärderat om maskiner som renoverar järnvägsspår i exempelvis Österrike och Tyskland kan användas även för det svenska järnvägsnätet, som är över 100 år gammalt. I Sverige är det översta lagret av banvallen som järnvägssliprarna vilar i, den så kallade makadamballasten, på många ställen av dålig kvalitet. Det kräver att den underhålls eller byts ut. Även materialet under makadamballasten orsakar problem, som spårlägesfel. – Det här beror på byggtekniken från 1800talet. Men eftersom inte mycket har gjorts sedan dess har á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023 59