Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Norges kung Harald invigde Fol
lobanen den 12 december genom att traditionsenligt klippa av invigningsbandet. Follobanen ger kortare restid, har dubbelt så många järnvägsspår, och mindre sårbarhet för förseningar av tågtrafiken. På grund av överhettning och rökutveckling vid en teknisk anläggning vid nya Ski-stationen stoppades trafiken på Follobanen redan efter sju dagar. "Att stänga Follobanen bara några dagar efter öppning är bland det värsta som kan hända" T idigt på söndagsmorgonen den 11 december började de första tågen med resenärer att rulla genom den 20 kilometer långa Blixtunnelen, Nordens längsta järnvägstunnel, som utgör nästan hela den nya Follobanen. Under den 11 minuter långa färden mellan stationen i Ski, en mindre tätort söder om Oslo, och huvudstadens centralstation skrevs norsk järnvägshistoria. – Follobanen är ett arv som vi lämnar efter oss och som kommer skänka nytta och glädje till kommande generationer. Järnvägen är en del av svaret på framtidens klimatutmaningar, berättar Stine Ilebrekke Undrum, vice vd för utveckling vid Bane NOR som är norska statens bolag med ansvar för infrastruktur på järnväg i Norge, i bolagets egna informationskanaler. 34 Knappt ett dygn senare invigde den norska kungen Harald V av Norge, kronprins Haakon av Norge, statsminister Jonas Gahr Støre och andra utvalda gäster Norges största infrastrukturprojekt i modern tid genom att åka tåg mellan Oslo och Ski. – Den 12 december 2022 är en viktig dag i norsk järnvägshistoria. Follobanen ger fler avgångar och mycket snabbare resor för många passagerare, och det kommer att göra gröna tågresor ännu mer attraktiva, sa statsminister Jonas Gahr Støre strax innan kung Harald klippte det traditionella invigningsbandet. En vecka efter invigningen drabbades prestigeprojektet av ett stort bakslag när det uppstod överhettning och sedermera rökutveckling från en teknisk anläggning vid stationen i Ski. Incidenten ledde till att Bane NOR fick stänga av hela Follobanen i väntan på åtgärd och utredning. – Att stänga Follobanen bara några dagar efter öppning är bland det värsta som kan hända, och otroligt tråkigt för alla som använder järnvägen för att ta sig till och från jobbet och andra aktiviteter, menade Stine Ilebrekke Undrum. Fel kunde ha undvikits På julafton 2022 uppstod återigen överhettning och rökutveckling i samma anläggning som ansvarar för strömförsörjning av stationen i Ski och Blixttunneln. Under årsskiftet och januari arbetade Bane Nor, tillsammans med sina partners AGJV, Cowi och Sintef med felsökning och kontroll av skarvar, kablar och á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023