Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER NYHETER "En fyrrälsbana med två olika spå
rvidder är inte möjlig på en elektrifierad bana" Negativ inverkan á Däremot ansågs en ändring av hela det finländska TEN-T-nätet till europeisk spårvidd innebära större olägenheter än eventuella fördelar. Ändringarna tros ha en negativ inverkan på servicenivån inom transporter, i synnerhet inom transporterna av råvirke och även inom övriga industritransporter. Om man vill införa europeisk spårvidd i mycket bred omfattning skulle det vara mer lönsamt att byta ut nästan hela bannätet för att få samma spårvidd. Dyrt att ändra spårvidden I utredningen undersöks olika alternativ till exempel med tanke på tillgänglighet, hållbarhet, effektivitet och försörjningsberedskap. Enligt utredningen kan en ändring av spårvidden utveckla järnvägsmarknaden i alla de alternativ som granskats. En enhetlig europeisk spårvidd kan till exempel främja internationell person- och godstrafik och förbättra tillgången till materiel. Ur trafiksynpunkt är alternativen inte kostnadseffektiva. Enligt utredningen är kostnaderna för samtliga alternativ betydande i förhållande till de eventuella fördelar de medför. Vid bedömningen av alternativen bör man dock utöver trafiken särskilt beakta försörjningsberedskapen och utvecklingen av EU:s transportnät. Utredningen granskar tekniska genomförandesätt för ändringen Enligt utredningen borde eventuella ändringar genomföras antingen genom att den nuvarande spårvidden ändras helt eller delvis eller genom att nya spår byggs med europeisk spårvidd vid sidan av de nuvarande banorna. I samband med byggandet av nya banor borde det också byggas nya mötesplatser för den europeiska spårvidden samt säkerställas depåfunktioner för smalspåriga fordon. I finländska förhållanden är det inte tekniskt möjligt att använda två olika spårvidder på samma spåranläggning. Det finns inget färdigt genomförandesätt för tre rälsar eftersom breddskillnaden mellan rälsarna är för liten. En fyrrälsbana med två olika spårvidder är inte möjlig på en elektrifierad bana. Banans mittlinje avviker beroende på spårvidd och därför kan en fyrrälsbana inte utnyttjas effektivt och i någon stor utsträckning. Långsam process I utredningen presenteras också olika alternativ för materielen i en situation där flera spårviddssystem används. Det första alternativet är den process som redan används i Torneå där tåget lyfts upp i luften då man byter tågaxel. Processen är relativt långsam och lämpar sig därför inte för mycket stora transportmängder. Ett annat alternativ är att använda utrustning för spårviddsbyte. I sådana fall ska vagnarna ha specialaxlar där hjulens avstånd ändras i enlighet med spårvidden. Vissa länder använder bytesutrustning i persontrafik, men i godstrafik har den ännu inte tagits i bruk. n Källa: Finlands kommunikationsministerium Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin www.järnvägsnyheter.se 8 NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023