Nordisk Infrastruktur 1
Nu slår de nio regionerna i Mälardalsrådet larm o
ch lämnar en kartläggning till Trafikverket som visar att det finns 20 befintliga, potentiella eller framtida anläggningar i StockholmMälarregionen. Enligt Mälardalsrådet står järnvägen inför en omfattande kompetensbrist, där järnvägstekniska yrken är en viktig kategori. Göteborg-Stockholm 2 timmar och 30 minuter Varför investera 150 miljarder i en ny järnväg mellan Göteborg-Stockholm, när samma nytta kan fås för bråkdelen av detta belopp? En viktig pusselbit är tillgången till järnvägstekniska övningsan läggningar för de studerande i närområdet, framhåller Mälardalsrådet. Dagens utbildningar genomförs i huvudsak vid Trafikverksskolan i Ängelholm, som främst rekryterar från södra Sverige. Mälardalsrådet, som samlar nio regioner, har gjort en kartläggning av vilka möjligheter infrastrukturen i StockholmMälarregionen kan erbjuda och därmed bidra till fler utbildningsmöjligheter. Kartläggningen visar att det finns 20 befintliga, potentiella eller framtida anläggningar i StockholmMälarregionen. Nu överlämnar Mälardalsrådet kartläggningen till Trafikverket med förväntan att fler järnvägstekniska övningsanläggningar på sikt etableras i StockholmMälarregionen. – I StockholmMälarregionen sker stora delar av Sveriges järnvägstransporter. Det handlar om både en omfattande arbetspendling och stora godsflöden, som har effekter på transporterna i hela landet. Underhåll av befintlig järnväg, exempelvis vid godsnoden Hallsberg, och omfattande satsningar som Fyrspåret UppsalaStockholm och Ostlänken kräver tillgång till specialiserad kompetens i närområdet. För att fler ska kunna utbilda sig till järnvägstekniker behövs närhet till övningsanläggningar. Med vår kartläggning vill vi bidra till Trafikverkets arbete och ser fram emot dialogen i denna viktiga fråga, säger Irén Lejegren (S), ordförande för Mälardalsrådets styrgrupp inom kompetensförsörjning, i ett pressmeddelande. n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023 Uppgradera Västra Stambanan till fyra spår mellan Göteborg-Alingsås! Den första etappen Göteborg-Floda är kostnadsberäknad till 7-8 miljarder kronor och kan genomföras i närtid. Etappen lokaliseras i en egen korridor och spåren placeras i tunnel vilket ger stora miljövinster. I Partille och Lerums översiktsplaner finns järnvägsreservat redovisade och den lokala opinionen är positiv. Spåren kan stå klara inom 10 år! Västra Stambanan Göteborg-Alingsås är Sveriges värsta flaskhals. 70% av kapacitetskonflikterna på hela svenska järnvägsnätet inträffar här. Så har det sett ut de senaste 10-20 åren. I Trafikverkets förslag till långtidsplan åren 2022-2033 föreslås inga investeringar i nya spår på sträckan Göteborg-Alingsås trots att efterfrågan på mer kapacitet är mer än tydlig för fjärr-, gods-, pendel- och regiontrafiken. Järnvägsföreningen i Lerum c/o BAS Hilleforsvägen 2 443 61 Stenkullen www.ilerum.com Järnvägsföreningen i Lerum är en politiskt obunden förening. Vi arbetar för att utveckla Västra Stambanan med särskild tonvikt på att lösa flaskhalsproblemet mellan Göteborg och Alingsås. 65