Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Europaspåret ska gå på en bro
som utgår från Varvsudden till höger på bilden (med kranarna). Därefter passerar den en konstgjord ö och försvinner sedan ner i en tunnel på sin väg mot Köpenhamn. FOTO: LANDSKRONA STAD "Europaspåret skulle ha kapacitet för minst 90 godståg per dygn utöver den förväntade regional- och fjärrtrafiken" E 46 uropaspåret är ett förslag på en 19 kilometer lång tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn. Där ska godståg samt regional och fjärrtåg kunna passera. Där ska också finnas en vägförbindelse. Inget annat förslag till Öresundsförbindelse erbjuder passage för så många trafikslag. Projektets byggtid är beräknad till 8 år. Tanken är att Europaspårets järnvägsdel ska avlasta Lommabanan, Södra Stambanan på sträckan Eslöv– Lund–Malmö, Malmöringen, Öresundsbron med landanslutningar samt Köpenhamns Hovedbanegård. Hur ska tunneln konstrueras? – Tanken är att bygga en sänktunnel under Öresund med väg och järnvägsförbindelse i samma tunnel precis som Fehmarn Bältförbindelsen. Därför kan man också använda samma tunnelelement och fabrik som har etablerats på Lolland i Danmark inför Fehmarn Bältförbindelsen, säger Hanne Skak Jensen. Europaspåret skulle ha kapacitet för minst 90 godståg per dygn utöver den förväntade regional och fjärrtrafiken. Bottenförhållandena i Öresund mellan Landskrona talar till Europaspårets fördel. De möjliggör en tunnel med små lutningar som är anpassat för långa och tunga godståg. – Öresund är relativt grunt på denna sträcka och max cirka 20 meNORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023