Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Stine Ilebrekke Undrum, vice v
d för utveckling vid Bane NOR, är inte bekymrad över Follobanens olycksdrabbade start utan blickar framåt. "Tidigt i projektet stod det också klart att byggnationen inne i berget skulle bli en utmaning, bland annat på grund av bebyggelse ovan mark" á ändavslutningar i den tekniska anläggningen. Kritiska röster i Norge anser att problemen kunde ha undvikits om Bane NOR hade genomfört mer grundliga tester av Follobanen och det nya återflödeskontrollsystemet före driftsättning. Bane NOR ska till exempel inte har utfört några stresstester under verkliga driftsförhållanden. Elva dagar in i januari upptäcktes en ny överhettning i en kopplingsdosa i samma anläggning, och datumet för ett öppnande flyttades fram till mitten av februari. Follobanen öppnade till sist den 5 mars, och under våren har Norges transportminister Jon-Ivar Nygård meddelat att regeringen har tillsatt en extern granskning av driftstoppen för att hitta läroch förbättringspunkter. Senast den 36 22 juni 2023 ska rapporten lämnas till den norska regeringen. Beslutet att bygga Follobanen grundar sig framförallt i att den gamla Østfoldbanen, som trafikerar svenska gränsen och Oslo, har nått sin kapacitetsgräns. Järnvägslinjen, som började byggas under 1870talet, har länge varit en viktig del av Sørkorridoren, som är namnet på väg och järnvägstrafiken söder om Oslo. Østfoldbanen har fram till idag varit den huvudsakliga resvägen för flera av Oslos arbetspendlare, bland annat från Ski, och trafikeras även av fjärr och godståg. Med en beräknad befolkningstillväxt på 30 procent fram till 2040 och flera nyetableringar i Oslos utkanter var Bane NOR tvungna att utöka järnvägskapaciteten i regionen och valet föll på en ny, 22 kilometer lång, järnväg med dubbelspår i båda riktningarna. Follobanen utgör kärnan av det stora Intercityprojektet där stora delar av Sørkorridoren, Vestkorridoren och Østkorridoren får utökad kapacitet. Geotekniska utmaningar Efter en längre tid av politiska diskussioner och undersökningar startade byggnationen under 2015 med fem olika totalentreprenörer. Byggnationen har omfattats av flera geotekniska utmaningar då stadsdelen, där arbetet genomförs, ligger i anslutning till en flodmynning. Stora delar av marken i området består av porös lera som kräver fast grundläggning. För att förstärka jorden kontrakterades det internationella företaget Keller Group som har á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023