Nordisk Infrastruktur 1
ANNONS Illustration av Oxyfi OxBOX antennbalk. In
nerutrymmet där datorn sitter är en välisolerad låda som är tät och står emot de tuffa förhållanden som råder på ett tågtak året runt. Illustration av hur utrymmeskrävande antennerna på ett tågtak är i dag. På bilden syns sex antenner monterade på en balk. Men i extrema fall kan det behövas tolv antenner för att klara mobil datatrafik. Ny antenn ska ge tågpassagerare bättre uppkoppling Inne i tågkupéerna är det full fart med internetsurf och streaming. Samtidigt börjar det bli trångt på tågens tak. När utvecklingen gått från 2G till 5G har behovet av fler antenner för mobil kommunikation ökat. Nu kan det behöva sitta upp till tolv antennelement på tågtaket. – För att råda bot på trängseln lanserar vi nu ett nytt segment till vår befintliga antennbalk som ska fånga radiosignalerna än bättre där det är dålig radiotäckning, berättade Håkan Larsson, vd för Oxyfi på järnvägsmässan Train & Rail. AV ANDERS CARLSSON ILLUSTRATIONER: OXYFI När 2G-teknologin kom behövdes en antenn uppe på tågtaket. När sedan 3G och 4G introducerades behövde man två antenner per uppkopplad mobiloperatör. Och med högpresterande 4G och 5G ökade behovet till fyra antenner per mobiloperatör. – Om man vill använda minst två mobiloperatörer, kanske tre, då är du idag uppe i åtta, kanske tolv antenner. Då är det liksom ingenting kvar av tågtaket om alla de här antennerna ska upp, säger Håkan Larsson. De många antennerna skapar också utmaningar med antennkablaget. För att inte systemet ska drabbas av signalförluster måste antennkablarna vara grova och därmed svårarbetade. Och ibland krävs långa kablar, och ju längre kablarna är desto större blir signalförlusten. – Det kan i nuläget hända att varje antennkabel per antenn är 10-20 meter långa, vilket kan resultera i upp till ca 200m antennkablage per tåg, säger Håkan Larsson. Och det utgör en stor utmaning för montörerna. – Det uppstår en komplex situation med antennkablarna där det krävs mycket arbete på tågtaket för att få in dem i tåget, samtidigt som det måste vara helt tätt mot regn och snö. Det är en utmanande uppgift, konstaterar Anton Törnblom, Technical Hardware Manager, vid Oxyfi. Oxyfi:s nya ökar väsentligt eftersom långa antennkablage inte längre behövs, säger Anton Törnblom. Det nya antennsegmentet, som är cirka 1,60 meter långt, förenklar väsentligt installationen och integrationen med tåget. – OxBOX behöver endast kablage för nätverk och ström, dessa kablar är mycket flexiblare att installera och här finns heller inget problem med dämpning på grund av långa kablar. När vi träffar Oxyfi:s företrädare på Train & Rail har företaget just beställt den första prototypen av antennbalken från sin metallverkstad. På kontoret har man införskaffat bland annat en industrifrys för att kunna utsätta antennbalken och radioenheterna för extrem kyla. – En av utmaninginnovativa ”OxBOX” löser många av de nuvarande problemen kring antenninstallationer. – Vi har konstruerat ett nytt slags balksegment som gör att vi kan montera utrustning inuti antennbalken, och sedan koppla antennerna direkt mot radioenheten. Detta innebär att prestandan Håkan Larsson (till höger), vd och en av grundarna av Oxyfi, och Anton Törnblom (till vänster), Technical Hardware Manager, presenterade sin nya antennbalk ”OxBOX” för montage på tågtak på järnvägsmässan Train & Rail. FOTO: ANDERS CARLSSON arna är att kommunkationsgatewayen, med de nuvarande antennsystemen, sitter inne i tåget i en ganska mysig miljö. Med vår nya antennbalk ska den sitta ute på taket och ett tåg kan ju rulla från -30 grader i Luleå och in i en depå där det är plus kanske 16 grader, här blir risken för kondens en utmaning, säger Håkan Larsson. n 53