Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER Fordonsdatasystemet (FORD) är ett samling
snamn för ett antal tekniska informationssystem i stordatamiljö som servar järnvägssektorns hantering av fordon och komponenter. I över 30 år har Atkins handhaft FORD men 2024 släcks systemet ner. – Men vi kommer att erbjuda en ersättare under de månader som återstår. Det är en världsnyhet inom digitalisering av järnvägen, sa Christian Schmidt, affärsområdeschef spårfordon på Atkins, på järnvägsmässan Train & Rail. AV ANDERS CARLSSON På Train & Rails pressfrukost släppte konsultbolaget Atkins nyheten att Fordonsdatasystemet FORD ska pensioneras 2024 och ersättas med företagets nya system aAgora. På mässan representerades Atikins bland annat av Christian Schmidt, affärsområdeschef spårfordon (till vänster) och Anders Burvall, affärsområdeschef Digital Services. Ford pensioneras– aAgora tar över I Sverige har 17000 järnvägsfordon och 250000 komponenter till järnvägsfordon varit loggade och administerade i FORD. – FORD har tjänat järnvägen väldigt väl. Ursprungligen skapades systemet på 70-talet och om jag förstått historien rätt så var det ursprungligen för att hålla reda på var godsvagnar befann sig. Sedermera har det använts för att logga de underhållsåtgärder som har gjorts, respektive inte gjorts, berättar Christian Schmidt. FORD utvecklades under 80- och 90-talet, inte minst med X2000:s intåg, och klarade av nya krav på underhållsplaner. – Men det är också så att FORD finns i en stordatorlösning och en sådan har ett bäst-före-datum. Det är en föråldrad teknik som gör att det är brist på kompetens som kan ta hand om det. Det är NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023 typer av servrar och andra tjänster som inte längre finns, säger Christian Schmidt. Konsultbolaget Atkins släppte nyheten om en ersättare till FORD på Train & Rail-mässan. – Systemet som ska ersätta FORD har vi döpt till aAgora. Ordet agora var benämningen på en mötesplats i antika grekiska städer och just mötesplats är en av de egenskaper som man söker i ett nytt system, säger Christian Schmidt. aAgora ska göra det som FORD har gjort: Att logga det underhåll som har gjorts och att lagra information om fordonen generellt. Man kan också använda systemet för att verifiera att underhållet är utfört så att fordonet är trafiksäkert. Det tar också hand om nyare funktionalitet, som till exempel ECM-förordningen (Entity in Charge of Maintenance). – De senaste tiden har efterfrågan ökat dramatiskt på att koppla ihop olika system. Alltså att tåg kommunicerar med andra system på andra ställen och det är den gamla tekniska plattformen sämre på. Så när vi introducerar den nya tekniska plattformen så kommer den att vara bättre på att koppla ihop- och kommunicera med andra system, säger Christian Schmidt. Vid skapandet av aAgora har Atkins noterat att användarna har önskemål om att kunna ta tillvara och analysera den data som ackumuleras över driften, och inte bara logga den för att veta om man har gjort underhåll eller inte. – Och det finns mer och mer efterfrågan om att ha en masterversion av data som flera avtalspartner, alltså underhållare, trafikhuvudmän, fordonsägare har tillgång till, säger Christian Schmidt. n 23