Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Elisabeth Sinclair, projektled
are Norrbotniabanegruppen FOTO: NORRBOTNIA BANEGRUPPEN / PATRICK DEGERMAN " För närvarande väntar sju överklaganden för sträckan på regeringens avgörande." E 26 n god infrastruktur och transporter är helt avgörande för att Sverige ska lyckas med den gröna omställningen, sa infrastrukturministern under sitt anförande. Han meddelade att han gett Trafikverket i uppdrag att titta på möjligheterna att snabba på en utbyggnad av Norrbotniabanan och upprustning av Malmbanan. Trafikverket inleder nu en dialog med berörda för att identifiera eventuella flaskhalsar, samt undersöka möjligheten att få loss mer pengar via förskottering och medfinansiering till infrastrukturen i de båda nordligaste länen för att skynda på utbyggnaden. – I annat fall måste de båda projekten invänta nästa nationella infrastrukturplan som kanske blir klar först 2026 och det är här problemet ligger. Näringslivet behöver Norrbotniabanan, allmänheten längtar efter den och den brådskande gröna omställningen i norr klarar sig inte utan den, menar Elisabeth Sinclair. Visserligen finns Norrbotniabanans båda etapper med i den nuvarande nationella infrastrukturplanen, vilket är en förutsättning för att järnvägen överhuvudtaget ska byggas, men finansieringen ligger sent med en byggstart först 2025– 2027 för den 13 mil långa sträckan mellan Dåva och Skellefteå. – För närvarande väntar sju överklaganden för sträckan på regeringens avgörande. Vinner de laga kraft under hösten och ett byggstartsbeslut blir klart, så måste finansiering finnas tillgänglig för att Trafikverkets arbete ska kunna fortsätta, säger Sinclair. Det finns även andra tidskritiska delar som Länsstyrelsernas tillståndsprocesser, men där skjuter regeringen till extra medel till arbetet med miljökonsekvensbeskrivningarna i den nuvarande nationella planen. Detta för att fler handläggare ska kunna anställas, men för arkeologi saknas både arkeologer och delvis finansieringen. På banans första sträcka mellan Umeå och Dåva pågår bygget för fullt och färdigställs under 2025. – Förhoppningen är att Trafikverket inte bara har en dialog med berörda parter utan att man också tillsammans tänker utanför boxen för att hitta nya snabbare vägar fram för projektet, säger Elisabeth Sinclair. n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023