Nordisk Infrastruktur 1
ANNONS Pandrol visade upp den snabba befästningsm
askinen CD300 IQ pâ Train & Rail. Den kan befästa/avbefästa upp till 40 slipers per minut och.... har ett intelligent styrsystem som ger automatik i arbetet, berättade vd:n Maria Nilsson. Pandrols vd Maria Nilsson visar en ny maskin i Pandrols produktsortiment: En lättvikts batteridriven befästningsmaskin med namnet CD100B. Batteridriven lättviktare ska bli hjälpreda på spåret Pandrol storsatsade på Train & Rail med en omfattande utställning – delvis rälsburen – på Stockholmsmässans parkering. Bland nyheterna fanns en batteridriven befästningsmaskin med låg vikt. – Vi bestämde oss för att satsa hårt här, med viss support av mässan, sa vd Maria Nilsson. Stora maskiner, små maskiner och en svetsshow. De som tog sig utanför mässhallarna i Stockholm fick en rejäl uppvisning av vad Pandrol, ett franskt företag inriktat på produkter för underhâll av räls, kan erbjuda den svenska järnvägsmarknaden. Sverige vd:n Maria Nilsson var på plats och berättade om produkterna. En av dem var en svetsprocess kallad aluminothermic welding. – Vi har självtätande formar som gör att det går snabbare att förbereda svetsen, dessutom är vår förvärmare automatisk. Man trycker bara på en knapp och då vet den själv hur länge den ska värma så att det stämmer med den aktuella svetsprocessen. Hon berättade att de självtätande formarna gör attgör att tiden man behôver ligga i makadamen fôr att täta förkortas betydligt, och banarbetarna har mindre material att bära med sig ut pâ spâret. – Vi är i en process där vi med stor sannolikhet inom veckor kommer att ha den här godkänd av Trafikverket. Vi har jobbat länge för det, sa Maria Nilsson. En annan nyhet var en liten batteridriven befästningsmaskin med namnet CD100B. Den kan avbefästa och befästa fastclips av olika modeller. Pandrol bedömer att det kan finnas en stor marknad för maskinen. – Trafikverket har sagt att 30 procent av utrustningen som används på järnvägen ska vara batteridriven 2025. Så med den här går det ju att ta ett steg ditåt, och med den här har vi egentligen ingen konkurrens i dag, sa Maria Nilsson. CD100B laddas med ett eller flera batterier som tas med till arbetsplatsen. – Med ett batteri så kan du ändå köra 300 slipers, ungefär. Vilket borde räcka i de flesta underhållsapplikationer om man till exempel ska slå en svets eller så. Den lilla befästningsmaskinen ska vara lätt att ta med sig. Den går att plocka i sär i flera delar där ingen del väger mer än 25 kilo. Det gör att en person kan hantera den, sa Maria Nilsson. Pandrol ställde också ut en betydligt större apparat som monteras på en grävmaskin med rälshjul. Den har beteckningen CD300IQ. Det är en smart lösning som kan befästa/avbefästa upp till 40 slipers i minuten och har ett intelligent styrsystem som ger automatik i arbetet. CD300IQ väntas bli framgångsrik i Sverige. – Här vill man sitta i sin grävmaskin och jobba. Det är mycket bekvämare. Och för den lilla befästningsmaskinen CD100B har man stora förhoppningar på den franska marknaden. – Banarbetarna märker att den är så mycket lättare att bära upp på- och av från spåret än andra maskiner, sa Maria Nilsson. n