Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Gorm Frimannslund, Bane NOR:s
koncernchef Antalet avgångar i timmen mellan Oslo och Ski ökar till sex tåg i timmen, i varje riktning, och ökar kapaciteten på Østfoldbanan. Follobanen trafikeras av höghastighetståg med en hastighet upp till 250 kilometer/timmen, á kostnaderna ökat till över 36 miljarder norska kronor. Den ursprungliga tanken var att den nya järnvägslinjen skulle ha öppnat i december 2021 och projektet blev alltså försenat ett helt år. Förseningen beror bland annat på den rådande pandemin och att den italienska entreprenören Condotte, ansvarig för drillandsplitarbetet, inte kunde fullfölja sina åtaganden på grund av likviditetsproblem. Kontraktet sades upp och Condotte gick i konkurs mitt under byggnationen. I september 2020 öppnade den nya stationen i Ski som har sex spår, tre centrala plattformar, en ny gångtunnel och vägbro, bussterminal och utökad parkering. Bane NOR:s koncernchef Gorm Frimannslund var på plats för att inviga stationen. – Det här är en viktig milstolpe för oss. Vi har flyttat stationen västerut så att vi kan ha full drift på den nya delen av stationen och nyttja resterande del av den gamla stationen. Vi har också implementerat nya signalsystem och en ny järnvägsinfrastruktur. 40 Follobanen trafikeras av höghastighetståg med en hastighet upp till 250 kilometer/timmen, vilket halverar restiden från 22 till 11 minuter mellan Ski och Oslo. Den nya sträckan förväntas konkurrera ut rusningstrafiken på Oslos gator samtidigt som den frigör utrymme på Østfoldbanen för mer godstrafik. Enligt Bane NOR:s beräkningar transporteras 80 procent av landets import av tungt gods på lastbil genom Østfoldregionen, och för att möta framtida miljömål kan järnvägen nu ersätta ett flertal lastbilstransporter. Follobanen är också det första järnvägsprojektet i Norge med egen miljöbudget, vilket har lett till att Bane NOR ger de mest miljöambitiösa leverantörerna pluspoäng under upphandling. – Traditionellt har investeringsprojekten varit bra på att få in miljökrav i kontrakten, men att vi har använt miljökriterier för att välja ut de mest miljömedvetna konsulterna, entreprenörerna och miljövänliga produkterna är ett nytt grepp, säger Anne Kathrine Kalager. n FAKTA FOLLOBANEN l Norges största infrastruktur projekt, kostade 36 miljarder kronor att genomföra. l Utgör kärnan i InterCity-utvecklingen söderut från Oslo. l 22 km ny dubbelspårlinje mellan Norges huvudstad och Ski kollektivtrafikcentrum l Omfattar en 20 km lång tunnel; den längsta järnvägstunneln hittills i Norden och den första långa järnvägstunneln i Norge som har separata tunnlar. l En av de första järnvägstunnlarna i Norge som grävs ut med tunnelborrmaskiner, TBM. l Projektet har omfattat ombyggnation av Oslos centralstation och uppförande av en ny station i Ski. l Består av cirka 64 km nya järnvägsspår. l Avlägsnat miljontals ton berg som används till byggandet av ny stadsdel i Oslo. l Första transportprojektet med egen miljöbudget. l Ger ökad trafikkapacitet till/från Oslo. l Kommer att möjliggöra en 50 procent minskning av restiden Oslo-Ski. l Designad för hastigheter upp till 250 km/h. l Viktigt förberedande arbete påbörjades 2013 och huvudbyggnadsfasen påbörjades 2015 l Follobanen invigdes den 12 december 2022. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023