Nordisk Infrastruktur 1
Ett lokaltåg på Trønderbanan stannar vid Røstad s
tation i Levanger. FOTO: WIKIPEDIA COMMON, KREDIT: ALASDAIR MCLELLAN Elektrifiering av norska Trønderoch Meråkerbanan inleds Elektrifieringen av norska Trønder- och Meråkerbanorna underlättar modernare och miljövänligare tåg, bättre komfort och större kapacitet för både person- och godstrafik. Dessutom säkerställer det en sömlös och hållbar resa över gränsen till Sverige. AV MARKKU BJÖRKMAN - Projektet möjliggör miljövänligare och modernare tåg med större kapacitet även för gods, samt en sömlös övergång vid gränsen mot Sverige. Kraftfullt lyft Tillsammans med flera stora och små byggprojekt som just nu pågår på järnväNORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2023 gen i Trøndelag kommer elektrifieringen att ge ett kraftfullt lyft för transportområdet i regionen. Utvecklingen ska vara klar i slutet av 2024. Det är första gången sedan elektrifieringen av Dovrebanen 1970 som en järnvägssträcka i Trøndelag har elektrifierats. När de aktuella spåravsnitten är klara för drift av elektriska tåg kommer resenärer och godstransportörer att få ett mycket bättre järnvägsutbud. Moderna persontåg har bättre komfort, lättare på- och avstigning och nästan dubbelt så många platser som idag. Godsbärarna får möjlighet att köra tågen både billigare och något snabbare än vad som är möjligt i dag, och det kommer att kunna köras längre tåg. Motorbullret från elektriska tåg är också betydligt mindre än med dieseldrivna tåg, och utsläppen av växthusgaser minskar. Bättre utbud mot svenska gränsen På Meråkerbanen innebär elektrifieringen att det blir ett förbättrat utbud av godstransporter mellan Norge och Sverige, samtidigt som järnvägen redan är elektrifierad på svenska sidan fram till norska gränsen vid Storlien. Meråkerbanan blir en strategiskt viktig spårsträcka med tanke på möjligheten till en omväg mellan Trøndelag och Østlandet. Det blir också en central länk mellan det norska och nordiska järnvägsnätet. Inte minst kommer sträckan att kunna erbjuda ett långt bättre utbud med persontåg lokalt mot svenska gränsen och till avreseorter i både Meråker och Åre, för att nämna några. Elektrifiering av Trønder- och Meråkerbanan innebär en investering på ca 2,1 miljarder norska kronor. n Källa: Bane NOR 9