Nordisk Infrastruktur 1
ANNONS Patrik Nilsson, vd för Eiffage Infra-Nordi
c en del av den franska koncernen Eiffage, representerade företaget på järnvägsmässan Train & Rail. Byggjättens drömprojekt: Att uppföra HH-förbindelsen Den franska byggkonstruktören Eiffage är fortfarande liten i Norden. Men har genom sin nordiska gren bland annat tagit hem projektet att renovera tio tunnlar på Bohusbanan. Och bolaget hoppas kunna ta hem fler stora byggen. -Att binda samman Helsingborg och Helsingör med en järnvägstunnel och en vägtunnel vore ett drömprojekt, säger Patrik Nilsson vd för Eiffage Infra-Nordic. Eiffage är en fransk koncern med rötter från 1800-talet. I dag har man 72500 anställda och en volym på 20 miljarder Euro, varav dock en liten del är i Norden. – Men vi är ju en del av det stora Eiffage och därigenom vill vi visa att vi finns och vad vi kan, och Eiffage har beslutat sig för att den nordiska marknaden är prioriterad. Så våra franska kollegor är redan nu igång med ett projekt i Norge, ett motorvägsbygge med en volym på cirka 5 miljarder norska kronor åt norska staten, säger Patrik Nilsson. Är det något på gång i Sverige? Vi har precis i dagarna ett muddringsprojekt i Helsingborgs hamn och vi är just nu i ett uppstartsfas på ett projekt som vi vann i höstas som handlar om att vi ska renovera tio stycken järnvägstunnlar på Bohusbanan mellan Uddevalla och Ljungskile. Dessutom har vi strax innan nyår avslutat ett spårbytesprojekt uppe i norra Sverige tillsammans med våra partners NRC där vi levererar de stora tunga maskinerna. Vilket anser du vara er starkaste produkt? Som företag i Norden är vi en projektledningsorganisation. Företaget i sin helhet är ju mångfacetterat där varje gren är specialist på sitt, och just storleken gör att vi tillsammans kan göra det mesta som berör infrastruktur, energi, ppp-projekt (Public Private Partnership) och bygg. Finns det något drömprojekt? – Det gör det absolut. Det finns ett projekt som är i sin linda men där en del politiska beslut tagna, om jag förstår det hela rätt. Det är att få möjligheten att binda samman Helsingborg och Helsingör med en vägtunnel och en tågtunnel. Den hade för mig varit en dröm, säger Patrik Nilsson, som också är Helsingborgare. www.eiffage-infra.de/rail