Årsredovisning 1
Kulturrådets årsredovisning 2021 6. Resultat och
måluppfyllelse Återrapporteringskrav Förordning (2012:515) med instruktion för Statens kulturråd: Myndigheten ska följa upp och till regeringen redovisa verksamhetens kvantitativa och kvalitativa resultat. Följande ska följas upp och redovisas: […] hur myndighetens verksamhet bidragit till att uppfylla de nationella kulturpolitiska målen. Vi bedömer att vi har nått de övergripande verksamhetsmålen och att vi har genomfört uppgifter och uppdrag enligt instruktion och regleringsbrev. Coronapandemin har haft en stor påverkan på både Kulturrådet och omvärlden. Hela kulturområdet har drabbats hårt sedan 2020, även om en viss återhämtning har börjat ske. Den inre effektiviteten har utvecklats positivt och vi bedömer att resultatet är gott. Många interna processer har utvecklats under året vilket gör oss bättre rustade för att hantera både befintliga och nya uppdrag. Vad gäller den yttre effektiviteten bedömer vi att resultatet är gott trots att även 2021 har varit ett år med utmaningar. Vår bidragsgivning, uppföljning samt främjande verksamhet har bidragit till kulturens utveckling. 6.1. Inre effektivitet Sammantaget bedömer vi att kvaliteten i handläggningen varit tillfredsställande. Våra arbets- och referensgruppers arbete bidrar till att hålla en god kvalitet i handläggningen av ärenden. Beredning sker i flera steg och involverar ofta minst två handläggare innan ärendena avgörs. I den ordinarie bidragsgivningen förekommer det väldigt sällan fel i våra beslut. Kulturrådet har 2021 hanterat en stor mängd sökande. Vi har nått 6 308 unika organisationer med svenskt organisationsnummer och av dessa var 2 125 nya sökande i den meningen att de varken sökte krisstöd eller ordinarie stöd hos Kulturrådet 2019 eller 2020. Av det relativt stora antalet ändringsärenden inom krisstöden har endast ett begränsat antal lett till ett ändrade beslut. Det bekräftar att handläggningsprocessen håller hög kvalitet. Trots den markanta ökningen av bidragsärenden under året jämfört med ett ordinarie år har vi fattat våra beslut inom rimlig tid. För besluten rörande krisstöd tog det i genomsnitt 8 veckor från sista ansökningsdag till expediering av meddelande om beslut. Vi bedömer att vi har en kvalitativ och rättssäker handläggningsprocess men att den fortsatt behöver effektiviseras, främst ett genom förbättrat systemstöd. Vi bedömer även att våra processer för att hantera och kontrollera jäv är rättssäkra och transparenta samt att vår följsamhet till lagar och förordningar är god. Myndighetens utåtriktade service har utvecklats positivt sedan föregående år och resultatet bedöms vara gott. Vi har under året fortsatt med riktad information via digitala plattformar för att öka kännedomen om våra bidrag och underlätta kontakten med myndigheten. Vår tillgänglighet har varit god tack vare förstärkt support inom krisstödet, även om väntetiden för svar via telefon och e-post varierat, främst på grund av ett mycket ojämnt inflöde av frågor. I samband med utlysning av krisstöd förstärkte vi supportfunktionen och förlängde öppettiderna, och dessutom har vi byggt ut bidragssidorna på vår webbplats baserat på återkommande frågor som användarna ställer till support och handläggare. Vi har även tagit fram en snabbguide till onlinetjänsten, liksom en sida som samlar krav som är gemensamma för flera bidrag. Dessutom har vi utvecklat onlinetjänsten för att fånga upp dem som loggar in direkt i den utan att besöka webbplatsen. 17/97