Årsredovisning 1
Kulturrådets årsredovisning 2021 Antalet barn och
elever som tagit del av Skapande skola uppgår enligt redovisningarna till 566 324 barn och elever, trots många inställda projekt. Huvudmän och kulturaktörer har visat stor handlingskraft i att omforma projekt och göra dem digitala samt stor förmåga att ställa om och genomföra projekten utomhus och i mindre grupper. Genom en sammanställning av redovisningarna för läsåret 2020/2021 kan Kulturrådet konstatera att pandemin har haft stor inverkan på Skapande skola-projekten. Många skolor har varit stängda för externa besök, planerade aktiviteter utanför skolan har ställts in och såväl personal som kulturaktörer har varit sjuka, vilket lett till att många projekt inte kunnat genomföras. Pandemin har också lett till en halvering av antal konst- och kulturområden som projekten handlat om, från 8 till 4 konstområden. Totalt 71 huvudmän har genomfört projekt inom endast 1 konstområde. Inom grundskolan har litteratur varit vanligast förekommande, följt av teater. Skapande skola har varit ett viktigt komplement i skolan trots utmaningar kopplat till pandemin. Genom möten med professionella kulturaktörer har eleverna fått ta del av kulturella upplevelser och fått prova nya uttryckssätt. Redovisningarna visar vidare att Skapande skola har bidragit till nya pedagogiska diskussioner om estetiska uttrycksformer i undervisningen. I Kulturrådets rapport Ett nytt Skapande skola – utvecklingsvägar för bidraget Skapande skola har hinder för att ta del av Skapande skola-bidraget analyserats och flera förslag presenterats. Förslagen väntas göra det enklare för huvudmännen att söka bidraget och förenkla handläggningen. Utvecklingsprojektet har resulterat i ett förenklat och tillitsbaserat ansökningsförfarande som ska implementeras under 2022. Skapande skola-projekt har varit påverkade av pandemin under hela läsåret 2020/2021 vilket har medfört ett betydligt större återflöde av beviljade bidrag än vanligt. Ungefär 24 miljoner kronor av beviljat bidrag har inte kunnat användas av bidragsmottagarna och återbetalades därför till Kulturrådet. Dessa medel har fördelats vidare till verksamheter som syftar till att stärka kultur i skolan. Sedan 2019 har Kulturrådet med stöd av förordningen (2012:517) om statsbidrag till kulturella ändamål och myndighetens regleringsbrev fördelat medel från anslag 1:3 för andra verksamheter som syftar till att stärka kultur i skolan. Totalt beviljades 19,5 miljoner kronor 2021, att jämföra med 8,5 miljoner kronor 2020. Samtliga beviljade projekt syftade dels till att stärka kulturen i skolan, genom att tillföra eller utveckla strukturer och/eller att sprida och fördjupa kunskap och metoder inom området, dels till att öka delaktigheten och möjliggöra att elever, oavsett funktionalitet, bakgrund och behov, får ta del av en bredd av kvalitativ konst och kultur. Ett skäl till att till flera aktörer än tidigare beviljats bidrag var framtagande av en ansökningsblankett, personlig kontakt med relevanta aktörer och tydlig information på webbplatsen. Målet är att utveckla arbetssättet och införa ett nytt bidrag, benämnt “Stärkt kultur i skolan” och under 2022 ta fram riktlinjer för bidraget och göra det sökbart genom vår onlinetjänst. 42/97